torsdag, februari 21, 2008

Kan inte förklaras bort!

Jag har dålig rutin på att bevaka andras bloggar, men kollade idag på Johan Perssons blogg och ser att han i alla fall läser min.
Noteras kan att han inte kan stava till mitt efternamn än.

När det gäller hans bemötande av min blogg om Kalmarhem, så var det intressant att läsa hans version. Det ju oftast så, att det som inte är nedskrivet inte finns. Muntliga underlag kan tolkas väldigt olika.

Vi har i Fp årligen haft som ett tilläggsyrkande till kommunens ägardirektiv, att det alltid ska finnas bl.a. riskanalys och finansieringsplan i underlaget till beslut om kommunal borgen.
Vi har alltid fått avslag på detta yrkande.

När det gäller strategin så var det en förfrågan om en strategi ifrån mig, som sedan följdes upp av Johan Persson och det tycker jag är bra.
Men huruvida har delar av de 320 miljonerna som lånades mot kommunal borgen till renoveringar varit investeringar eller drift ?
Brist på tydliga rutiner och klara regler kan inte förklaras bort.

För Johan Persson verkar det inte vara en viktig fråga.
Vi får snart veta hur viktig den frågan är för Kalmarhems styrelse. I morgon sammanträder de.

På måndag beslutas om kommunens ägerdirektiv till de kommunala bolagen. Välkomna till kommunfullmäktige vid Brofästet (gamla teleskolan) kl. 17 00 då.

Inga kommentarer: