söndag, februari 24, 2008

Ärlighet varar längst!

Om Kalmarhems styrelse skulle förmås att agera tidigt, så var det via moderbolaget. Alla som lärt sig lite om krishantering, och det har även politiker, vet att tidig information är väldigt viktig. Att vi inte skulle haft en diskussion om detta är absurt.

Jag har ställt frågan om det fanns oegentligheter, men detta har inte framkommit på något sätt.
Jag har också sagt att vi måste gå ut tidigt med informationen innan den kommer ut bakvägen.
Jag har sagt att Kalmarhems och även vårt förtroende skadas om vi dröjer längre med informationen.
Det diskuterades även, och där fick jag visst medhåll, att det var ett problem om vi får andra frågor om Kalmarhem och utan att få tala om det här problemet.

Om inte de övriga minns att jag har sagt detta, ja då har vi ett större problem än jag trodde.
Jag är ändå glad att informationen kom i dagen inför måndagens fullmäktige, då vi ska besluta om ägardirektiven för de kommunala bolagen. Den uppkomna debatten visar att vi måste ha en gemensam diskussion om vad vi egentligen vill med våra ägardirektiv.
För Kalmarhem är det viktigt att en ny styrelse tar itu, så som redan är påbörjat, med redovisningsrutiner och internkontroll.
Kommunbolaget har ju haft utbildningsdagar för styrelseledamöter, men det är ju också styrelsens ansvar att efterfråga den kunskap man behöver.

Att jag berättade för tidningen det jag sagt, att vi borde gå ut med informationen tidigt innan den kom ut bakvägen, var för mig inget konstigt. Jag är ju van vid att jag inte får majoriteten med mig, och jag är van att tala om det, som en viktig ingrediens i demokratin.
Det bekvämaste hade förstås varit att glida med, men det är inte därför jag har fått mitt uppdrag.
Jag vill tro att sanningen segrar.

Inga kommentarer: