torsdag, juni 18, 2009

när det omöjliga blir möjligt!

Det går att påverka. En solskenshistoria inför midsommar.
4maj i år hade vi ett ärende om försäljning av Månstenen 4 i Oxhagen.
Eftersom cyklisterna levde farligt och en ny cykelväg var utlovad sen länge
(vid tidigare försäljning) försökte jag få till stånd en cykelväg denna gång. Fast jag inte hade något emot försäljningen gick hela debatten ut på att jag ville stoppa bygget. T.o.m. tidningen lystrade till majoritetens påhopp på mitt förslag om cykelväg. Man skickade dessutom iväg en tjänsteman att ta reda på hur långt man hunnit med cykelvägen. ”Svaret blev att den är på gång ”. Vilket den inte var jag sen kollade. På Gatu-och Parkförvaltningen hade man i sin tidsram i bästa fall cykelväg på gång i december när upphandling kunde vara klar. Pengar saknades också.
Men fortsättning följer…

Utdrag ur protokollet:
”Efter att överläggningen avslutats beslutar kommunstyrelsen att tillstyrka förslaget om försäljning av Månstenen 4 i Oxhagen till Hansa Bygg AB och att avstyrka Inger Hilmanssons tilläggsförslag.
_______________
Beslut Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige ska besluta:
Kommunstyrelsen får sälja fastigheten Månstenen 4 på 2.910 kva-dratmeter till Hansa Bygg AB (556520-6660) för 1.400.000 kronor (anläggningsavgift för vatten och avlopp tillkommer).
Reservation Inger Hilmansson (FP) reserverar sig mot kommunstyrelsens beslut att avstyrka hennes tilläggsförslag om att ”en ny cykelväg skall fär-digställas omgående och vara påbörjad innan byggnation av Mån-stenen 4 påbörjas och den gamla cykelvägen/banvallen rivs upp.”

När ärendet fortsätter i Kommunfullmäktige hade jag lämnat ett tilläggsförslag som FP begärde votering på. Till saken hör att vi denna gång provade ett voteringssystem som FP har föreslagit i en motion för länge sen. Vi testade systemet, och vi vann, det har jag redan berättat om. Från att ha varit ensam i kommunstyrelsen, röstade nu 39 ledamöter av 61 för förslaget!
Det blev ett tillägg om att en prioriterad tidplan ska tas fram för en cykelväg.

Men vad händer nu!
Nu helt plötsligt har man hittat både tid och resurser att bygga denna cykelväg på Gata-Park! Cykelvägen byggs för fullt och jag tror vi ska tacka både Folkpartiet, voteringssystemet och personalen för att det hände något.
Det går att prioritera!!!
Det till synes omöjliga blev helt plötsligt möjligt!

Precis nu skiner solen igenom molnen!
Glad midsommar!

Inga kommentarer: