söndag, juli 26, 2009

I-landsproblem?

Har haft problem med min dator ett tag och funderar över om vi kan massvaccinera våra datorer på ett säkert sätt om de skulle drabbas av en global epidemi.

Har varit i London precis och där var verkligen H1N1-influensan på nyheterna varenda dag.
(Det bär mig emot att skriva svininfluensa, när grisarna nu för en gångs skull är helt oskyldiga.)
Att många vädrar stora pengar och ökade anslag till sina verksamheter när människor blir engagerade, är ju inget nytt. Blir många rädda eller osäkra måste besluten tas snabbt. Det spelet pågår hela tiden på alla nivåer och det är vad politiker dagligen ska analysera och förhålla sig till. Därför är det väldigt viktigt att kolla vem som är uppdragsgivare och vem som drar nytta av en händelse.
Nu kommer alla motreaktioner mot vaccinering av hela befolkningen. Några experter, som inte behöver ta ansvar för besluten, har mängder av jämförelser med influensor som inte varit så farliga.

När det gäller influensan är ju det nya att den drabbar flera länder samtidigt och sprids fortare eftersom vi idag samlas många på så många ställen. Så tätt som jag nu stått i tunnelbanan och rulltrappor under några dagar, förstår man att smittan lätt hoppar över. Det fanns också de som använde munskydd, men frågan är om det ger så mycket skydd efter en stund. Tar man sen i själva munskyddet när man tar av sig det, så har man allt på händerna istället. Att tvätta händerna och hålla sig i bra kondition i övrigt tror jag är bra mot det mesta, men ingen går ju säker.

Snart är väl viruset resistent mot Tamiflu också och så har vi saboterat den behandlingen.
Det är lätt att bygga på rädslan med en mängd scenarier och tyvärr är det alltid någon som tjänar pengar även på detta.
Jag tror dock att det hade upplevts som väldigt ansvarslöst om vi inte hade köpt in vaccin och planerat för massvaccinering. I västvärlden kan vi välja att ta det säkra före det osäkra. Är det en synd? Det tycker inte jag, men vi ska ha perspektiv på det vi gör.

Den som inte vill vaccinera sig måste ju inte. Jag kommer tacksamt att ta emot min spruta, (och jag tycker att vi själva som vuxna ska betala, som vi brukar betala för en vaccinering) men jag vet att det är en lyx som vi kan unna oss här i Sverige och i västvärlden.
För att ha lite perspektiv ska jag minnas att det kanske dör ett barn i minuten i malaria , alla dar året om. Förutsättningarna är så olika på denna jorden och vi ska väl i alla fall ha vett att vara tacksamma för att vi fått födas i ett rikt och fredligt land. Ett land som, med väldigt lite uppoffring har möjlighet att bistå andra nödställda i världen.

Inga kommentarer: