lördag, augusti 15, 2009

HUR KAN MAN FELTOLKA SÅ!

Själv tycker jag att det är ganska tydligt vad jag vill uttrycka med det pressmeddelande jag skickade till Barometern igår, men döm om min förvåning när jag i lördagstidningen läser hur det tolkats av Barometern. Inte ett ord om att jag försvarar rätten att få yttra sig. Istället skriver han att jag ställer mig bakom MP:s förslag om privat borgen! Kan någon utläsa detta i mitt pressmeddelande nedan.

Beslutet är fattat i kommunfullmäktige och vi har lämnat in en reservation som finns att läsa på FP:s hemsida. Därmed är den saken klar, men det är klart vi kommer att ge vår syn på utvecklingen. Pressmeddelandet var en reaktion på Johnny Petterssons protester mot att frågan diskuteras i media. Han borde som förtroendevald veta bättre!
Som tur var skickade jag kopia till fullmäktigeledamöterna, för annars hade de väl satt frukostfrallan i halsen idag. Men det blir ett klart extraarbete att förklara för alla övriga medlemmar om vad jag EGENTLIGEN skrev.
Här nedan pressmeddelandet i sin helhet:



Opinionsbildning är en del av demokratin!

- Johnny Pettersson borde veta, att när han dragit in kommunens medborgare som risktagare, så har alla förtroendevalda rätt till insyn och skyldighet att bedriva opinion för sina väljare och uttala sin åsikt. Bara det faktum att vi inte kan påverka förutsättningar i upphandling och kostnader för arenan och drift, trots att vi tar risken, säger ju en del.

- Jag kommer självklart också vid tillfälle berätta vad jag istället vill göra med pengarna. Om inte projektet tål den resan, bör nog KFF ta en ny fundering om de vill ha kommunens inblandning eller ej.

Sitter man i båten, måste man hålla den flytande!
Alla kan jämföra detta med hur Salveprojektet, där också kommunen gick i borgen, utvecklade sig. Även då försökte man tysta alla kritiker eller skuldbelägga dem för att störa processen. Jag hejar självklart på KFF och för både Kalmars och skattebetalarnas skull hoppas jag att de kan hålla sig på toppen i många år. Men…
- Kommunens kassa är tom och vi liberaler är valda att säkra välfärden och ge människor möjlighet att växa. Självklart ska vi inte låta oss tystas!


Bakgrund:
Folkpartiet liberalerna välkomnade ett privat initiativ till Arena och var beredda att bidra med infrastruktur, träningsplaner och årligt driftbidrag på nästan 6 miljoner. Detta avtal står vi fast vid. Då begärde vi självklart aldrig att få insyn i processen, eller att påverka kostnaderna.
Nu är förutsättningarna helt förändrade!
Banken ville inte ta risken. KFF begärde då att kommunens skattebetalare skulle ta risken med en borgen på 100 miljoner. Detta biföll ett oenigt kommunfullmäktige och lovade dessutom 29 miljoner till KFF (pengar som inte finns) när bygget stod klart. Dessa nya åtaganden reserverade Folkpartiet liberalerna sig emot.

Inga kommentarer: