fredag, augusti 07, 2009

Kompetens viktigt, även i turistnäringen!

Denna veckan har jag tjuvstartat lite i stadshuset med att läsa lite samrådshandlingar som ska besvaras efter sommaren. Vi har också en vindkraftsplan som väntar, så det saknas inte sommarläsning. Sen har jag uppdaterat mig lite inför höstens arbete.
Här får man också förhandslyssna inför stadsfestens musikframträdanden på Stortorget utanför.

Igår lyssnade jag på Carl Jan Granqvist m.fl. som i en paneldebatt gav sin bild av hur vi kunde utveckla turismen på ett bättre sätt. Debatt hade jag inte väntat mig efter att ha sett de inbjudna. Nästan alla hade ju på sitt vis intressen i branschen.
Det var ändå tydligt att kunskap och kompetens är grunden, som man inte kan marknadsföra sig förbi. Paketet måste ha ett innehåll! Turism är dock en näring, som företagare ska ägna sig åt. Kommunen ska ge kunskap och kompetens i samarbete med Högskola och företag.

Det är där kommunen har sin stora uppgift!
Därför kan man bara beklaga att skolledningen i Kalmar varit så njugga till lärarlyftet. Premierar skolledningen kompetenshöjning, så utbildar sig också lärarna. Så enkelt är det. Här ropar de rödgröna jämt på statlig finansierng i alla sammanhang, men har inte utnyttjat den när den erbjudits! Urdåligt!

I morgon, lördag, ska jag här i Kalmar medverka i en träff för speciellt intresserade medlemmar i Kalmar län och grannlänen, som vill lära sig lite mer, och diskutera kommun- och landstingspolitik med oss som har varit med ett tag. Jag har förberett mig lite, men är väl mest beredd på att svara på frågor. Vi behöver många fler som är beredda att bidra i partiet och i samhället. Även inom politiken är det bra med många med olika referenser och vi konkurrerar om, även om vi också naturligtvis är partivänner och hjälper varandra. Förutom kunskap och kompetens tycker ju vi liberaler att det är bra med konkurrens, även inom partiet!

Inga kommentarer: