onsdag, april 20, 2011

En ny region ska vara en stor region!

Nu rör det på sig i regionfrågan och det var precis den effekten vi folkpartister ville ha med vår debattartikel. Skåne öppnar nu dörren och olika möjligheter diskuteras nu öppet. Nu ska vi också försöka få med näringslivet, berörda institutioner och inte minst alla enskilda individer som berörs av denna historiska reform.

De som inte är intresserade kommer säkert inte heller att i sin vardag märka någon skillnad. Den som berörs lite kan märka att visst tidigare gränskrångel med biljettpriser och annat underlättas när t.ex. arbetsmarknadsregionen går samman.

De som direkt berörs i sina liv bör vakna nu och vara med i debatten. Jag kommer att hålla den så levande jag kan med min begränsade tid och små resurser. Vad vill vi använda vår stora kraftfulla region till? Och hur kraftfull får den bli genteemot staten? Diskussionen om innehållet är den viktigaste och den bjuder jag in dig till!

Jag kommer att jobba stenhårt för att vi ska vara en stark och aktiv part i framtidens region, men med min liberala värdegrund framhåller jag även i en storregion den enskilda individen, som ska stå stark gentemot myndigheten.
Och de mest utsatta människorna som vi kan lyfta blir en värdemätare för om vi lyckas.

Inga kommentarer: