torsdag, oktober 04, 2012

En resurs, om vi vill!

Igår hade Landshövdingen i Kalmar bjudit in till inspirationsdag om integrationsfrågor. Han lyckades verkligen med dagens program visa hur mycket vi har att vinna på att ta tillvara de mänskliga resurser som nu , på grund av krig och kriser , vandrar in i Sverige. Konferensen var verkligen välbesökt, vilket inte alltid är fallet när värderingsfrågor står på agendan.

Dagen de vandrar in borde vara det enda tillfället de kallas för "invandrare". Därefter ska vi betrakta dem som en resurs som vi ska tillhandahålla med redskap som arbete, svenska språket, skolgång och kompetensutveckling.
Tänk vilken språkresurs och källa till kunskap om nya marknader till företag som vill " hänga" med i utvecklingen.

Vår minister Erik Ullenhag talade engagerande och Folkpartiets medlemmar fick en pratstund med honom under lunchen på Hamnkrogen innan han ilade vidare till radion. Vi var runt tjugo personer som tog denna möjlighet, och vi var nog det parti med flest deltagare på inspirationsdagen.
Det är politiskt engagerade människor som tar ledigt från sina arbeten för att helt utan ersättning delta i en viktig konferens. Kan också vara bra att veta, när arvoden diskuteras.

Jagr är imponerad av vår landshövding som stannade och deltog i konferensen !


Jag känner mig dock stärkt för min linje i omorganisationen , där jag tagit strid för att invandrarservise ska organiseras tillsammans med arbetsmarknad. Det ser ju faktiskt också ut som
om min argumentation och invandrarservice synpunkter nu fått majoriteten att tänka efter.
Visst kan vi göra skillnad även utanför "tillväxtgruppen".

Inga kommentarer: