tisdag, december 03, 2013

Frihet att välja- hela livet!



Idag beslutade vi att föreslå kommunfullmäktige införa LOV i kommunen. Lagen om Valfrihet är en variant på LOU där man konkurrerar om kvalitet istället för om priset.
Belackarna säger att det inte finns några fördelar med att gamla får välja. Jag behöver bara gå till mig själv, och jag vill välja, varför ska jag då förmena någon annan att göra det.

Jag påminde kommunstyrelsen om dagens tillstånd för omsorgen.
Det är ingen upplyftande verksamhet idag och här har åter införts delade turer (som jag var med om på sextiotalet på Lunds lasarett) och det trodde jag aldrig jag skulle få uppleva igen.
Det har blivit allt sämre med kontinuitetet och några egna val är det inte tal om idag. Både enskilda omsorgstagare och anställda drabbas av bristerna som uppstått av en rad beslut ovanifrån.
Det kan nästan inte bli värre


Det är Bertil Dahl, vänstern som är högst ansvarig som ordförande i personaldelegationen, och är nu den som försvarar den kommunala verksamheten gentemot de "förskräckliga vinstdrivade företagen".
ändå ville han inte gå med på vårt yrkande om att ta betalt för utförd tid, vilket garanterar att den tid vi betalar för används hos den enskilde.
Inte heller Socialdemokraterna och Centern ville införa betalning för utförd tid, och bidrog med varierande förklaringar om teknik eller att man måste rätta till kostnaderna(vilket är sant, men bra). Johan visste att detta var på gång redan, vilket var intressant eftersom inte ens ordförande i omsorgen  visste det ännu. Ordförande ville invänta ny teknik och andra kom med andra dåliga svepskäl.

Att betala för beviljad tid istället för utförd tid är absolut säkraste sättet att medverka till vinst i välfärden. Här  går socialdemokraterna rakt emot sina egna syften, bara för att avslå Folkpartiets förslag. Jag vill att leverantören skulle få betalt för utförd tid. Är man klar en stund innan kan man sitta kvar hos den äldre om de vill eller göra något som man annars inte hunnit med.

Vi beslutade ändå om LOV och som väntat röstade Vänstern nej och kanske lite mer oväntat även MP.
Jonas Hellberg, Socialdemokraterna gick på tvärs med partiet och påminde om att S på riksnivå har tänkt att riva upp Lagen om Valfrihet, om de vinner valet. Nästa gång ska vi argumentera för våra självklara förslag i kommunfullmäktige. Då ska vi se vem som låter människor vara myndiga hela livet.

Det är tio år sedan Folkpartiet lämnade in en motion om "Fritt val i hemtjänsten" och det kräver både bra sittfläsk och en åsnas envishet för att påverka utvecklingen i politiken. Men det går.













Inga kommentarer: