onsdag, juni 04, 2014

Sopa framför egna dörren först!

Igår kom då en presentation av det ”samarbetsavtal” som i praktiken innebär att förra Centrumföreningen, nu Kalmar City blir en filial med precis samma uppdrag som det kommunala bolaget Destination Kalmar AB.

Det är inte bara jag som tolkat avtalet som om det var ett nytt bolag : ”Kalmar City kommer att äga ett icke-vinstdrivande aktiebolag vars syfte bland annat är att marknadsföra Kalmar City. Bolaget kommer att ha nio ledamöter, varav Kalmar kommun har tre ordinarie ledamöter och en suppleant.”


Men i lördagens Östran kunde vi läsa om den faktura man använt för att håva in pengar till bolaget. För säkerhetsskull hotade man i brevet med 23% påslag om man inte betalade in. Eftersom ingen nu ska ifrågasätta eller uttrycka en annan åsikt, var det typiskt nog den som meddelat tidningen en fastighetsägare som inte bor i stan.

Jag har fått frågor om denna faktura också, men jag har inte sett den. Då den uppmärksammats av tidningen, framkom att avgiften var frivillig. Vi fick vid kommunstyrelsen igår veta att man aldrig fått in så mycket pengar tidigare. Tacka sjutton för det om man riskerar att få indrivare efter sig. Ju mer man får in, desto mer betalar Kalmar kommun.
Men vill man ha positiv respons då gäller det att sopa framför egen dörr först!

Lite ”kul” är det med skrivningen ”icke vinstdrivande aktiebolag”, men det får jag återkomma till.

S,V och C har haft 12 möten under hösten för att intala företagare om betydelsen av detta avtal. Så har skett på olika vis både inför valet 2006 och 2010, men varken utlovade skyltningar eller annat underhåll har sedan förbättrats. Träden växer ut ifrån befästningsvallarna och parkeringsanläggningen känns alltmer avlägsen. För varje detaljplan blir parkeringarna färre och i det senaste projektet ska 40 platser ersättas med en bilpool. Men nu ska vi bara vara positiva. Det har krävt 12 skattebetalda möten att komma hit så klaga inte!
 
Till saken hör att man under åren försökt att få in företagarna som partner i Destination Kalmar men ingen svältkur i världen har hjälpt.
Destination Kalmar har dock inte behövt någon svältkur, utan evenemangsverksamheten har fått allt mer pengar, samtidigt som andra kärnverksamheter måste spara. Därför yrkade jag  bl.a. följande.
”-Att ersättning  till Kalmar City Samverkan lämnas från Destination Kalmar AB:s befintliga budget. Skattemedel för 14 miljoner varje år avsätts till DKAB för att marknadsföra Kalmar och göra Kalmar till ett attraktivt besöksmål.”

Antalet familjehemsplacerade barn ökar och jag tycker kommunen har ett särskilt ansvar för de barn som samhället skiljer från sina egna föräldrar. Jag har vid ett flertal tillfällen försökt få medel för projektet SkolFam som är ett dokumenterat lyckat utbildningsprojekt för dessa kommunens mest utsatta barn, men märkligt nog finns det då aldrig 1, 2 miljoner.  Det finns ju egentligen inga pengar alls, men barnen är ändå min prioritering.

Men S,V och C kan trolla fram miljoner skattepengar för elitfotboll och underhållning .  
Ja, trolla fram och trolla fram. 23 miljoner av de som är använda i årets budget har kommunen inte fått ännu. Beslut om dessa pengar kommer kanske under året och  kanske Kalmar behöver en trollkarl för att slippa ett stort underskott. Än en gång lever majoriteten på pengar som inte finns, och några reserver till kommande år kan vi glömma med nuvarande styre.

 

 

1 kommentar:

Anna Barańska sa...

Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.