torsdag, februari 28, 2019

När får allmänheten cykla på bron?

Ölandsbron har verkligen bidragit till utvecklingen i vår region på ett så fantastiskt sätt att den inte räcker för nuvarande trafik. Än mindre har den kapacitet för framtida trafik.
Liberalen Sebastian Hallén har tidigt väckt frågan om en ny Ölandsbro. Liberalen Emma Carlsson från Vetlanda väcker nu frågan om en ny bro i riksdagen.
Man har räknat på kostnaderna och beräknar att det kan kosta 3,5 miljarder, vilket självklart blir en högre kostnad med tiden.

När Trafikverket stänger möjligheten att cykla över bron och cykelbussen  förhandlas bort av kommunerna och KLT  försvinner en självklar rättighet att färdas vart man vill på allmänna vägar.
En ny bro betyder möjlighet att cykla över bron, vilket kräver breda cykelbanor, då både elcyklar och andra framtida färdmedel kräver mycket utrymme. Kanske en möjlighet med den då gamla bron. Både pendling och turism behöver möjlighet att färdas utan återkommande störning och det är redan en stor brist för regionens invånare.
En passagerarbåt är naturligtvis självklart i en kustregion.  Den ersätter dock inte möjligheten att cykla över bron.

Jag räknar med att länsbänken nu röstar för en bro, men sen ..?
Oavsett framtida beslut om ny bro är den ändå av nödvändighet under planering, något annat finns inte på kartan, även om den just nu inte får respons i riksdagen.
Vi vet att det kommer att ta lång tid och nu har vi år 2019…….. Jag lär nog inte kunna cykla på en ny Ölandsbro, men man ska tänka positivt....

Inga kommentarer: