tisdag, juli 02, 2019

Det går som tåget?


Det går som tåget! Detta uttryck har fått en helt annan innebörd idag.
Med rätta fanns en kritik mot de förseningar som ständigt drabbade tågresenärer i Sverige. Men sossarna lovade innan valet 2014 att minsann se till att tågen kom fram i tid. En utredning brukar ju funka för det mesta, eller?

I en uppgörelse med Vänsterpartiet skulle sossarna överföra järnvägsunderhållet till staten. Inte ens en så genomgripande förändring skulle passera riksdagen, vilket säger en del om maktfasonerna. Nu är ju S experter på att utreda allt, så det är väl låg sannolikhet för att det blir av, men det vore ju en unik åtgärd som kan bli väldigt kortvarig om en ny regering väljer att göra om och göra rätt.
Eventuellt kan tilltaget stoppas av EU- rätten.

 Vad hände då med punktligheten under fyra år av socialdemokratisk ledning? Jo, man började beräkna punktligheten efter 15 minuters försening i stället för fem minuter.
Och vips steg Sverige från bottennivå i Europastatistiken till tredje bästa land när det gällde punktlighet. Men man kunde inte förklara hur man hade tolkat statistiken.
Medan många resenärer väljer bort tåget om de har viktiga tider att passa, verkar staten plötsligt väldigt nöjd och redovisar en punktlighet kring 95 procent.

Hur får Trafikverket en så bra statistik?
Jo, de väljer att i fjärrtågen räkna in både lokaltåg, pendeltåg t.o.m. Arlanda Express och SL med tåg som går väldigt korta sträckor och på egna spår med andra länders statistik för fjärrtåg. Dessutom räknas inte inställda tåg in i förseningarna.
Jag har rest mellan Malmö och Kalmar många gånger, och alltid har det strulat på ditresan eller hem.

I helgen var jag i Köpenhamn och hade, eftersom vi var flera, bokat biljetter till hemresan. I stationen för flygplatsen fick vi byta tåg på grund av signalfel. Ingen var förvånad. Nytt tåg och sittplatserna kunde inte användas. Men vi satt på bra platser hela vägen. Men. Före Osby var ett tåg framför oss trasigt och ingen visste hur länge vi skulle fastna på spåret.  Ingen verkade förvånad. Det blev kö till den lilla kafévagnen och snart var allt utom vin och öl slut.

Man får ju gratulera entreprenören till goda affärer, men han kom inte heller hem i tid denna dag. Tågvärdarna hade fullt upp med olika besked, och en tågvärd skulle inte heller hinna hem att säga god natt till barnen. Men de verkade luttrade, så de tror nog inte heller på 95 procents punktlighet.

Är vi så godtrogna att vi köper en så falsk redovisning? Ja, allting går tydligen att sälja med mördande reklam, och sossarna vet hur man behandlar statistiken. Varför? Jo, för att de kan.
Trafikverket har nu haft ett par år på sig att göra en statistik där man jämför äpplen med äpplen. Vore bra om någon fördjupade sig i detta spår.

 

 

 

Inga kommentarer: