torsdag, augusti 29, 2019

Kvalitet lönar sig.

För 20 år sen visste få vilken lärare som var behörig eller hade nödvändig kompetens för sina ämnesområden.  Alliansregeringen införde krav på legitimation, som ger läraren ett tydligare ansvar, men också ett ökat status. Först då blev det klart vad en behörighet innebar.


I Sverige har vi skolplikt. Självklart borde varje elev ha rätt till en behörig lärare oavsett var man bor i Sverige. Lärare, specialistsjuksköterskor och poliser. Det är tre yrkesgrupper som under många år, med orimliga arbetsvillkor ändå försökt hålla professionen hög inom sina verksamheter.


Trots att kompetensbehoven ökar med en snabb utveckling inom alla dessa verksamheter diskuteras nu åter hur man med lägre kompetens kan fylla de luckor som uppstår , när rutinerade och behöriga lärare inte orkar mer. Det började med lärarassistenter och jag minns att jag i min blogg , redan 2017 påtalade att även assistenter behöver utbildning. nu är det assistenter, eller icke behöriga lärare som ska anställas. Legitimationen skall vara en kvalitetsgaranti och det är superviktigt att det betonas varje gång någon typ av assistentverksamhet kommer på tal.
Skolverket ska nu ge stöd till obehöriga lärare och skriver: ”Det kan uppfattas som kontroversiellt att Skolverket nu presenterar ett stöd till obehöriga lärare och förskollärare, och verka som att vi undergräver skollagens krav på lärarlegitimation och behörighet. Men vi klarar inte av den stora lärarbristen utan de obehöriga lärarna, och då måste vi ge dem stöd”
Hur hamnade vi här? Vem har ansvaret, för alla myndigheter och verk kan ju inte sitta och vänta på direktiv. Det finns ju mål för varje verksamhet.
Följande lite fluffiga beskrivning från skolverket ger en liten ledtråd.
”Ansvaret för kompetensförsörjning vilar på flera aktörer; staten, huvudmän, rektorer i skola och förskola har ett gemensamt ansvar. Staten har det nationella ansvaret samtidigt som varje nivå inom den lokala styrkedjan har ett stort ansvar. Arbetet med kompetensförsörjning behöver präglas av samsyn, långsiktighet och systematik för att vara framgångsrikt.”
 
Vi minns ännu tidigare  Wernerssonpengarna från S som skulle ge fler "anställda" i skolan. Det bidrog då till färre behöriga lärare i skolan. Att sänka krav till utbildningar och anställningar är den sämsta åtgärd någon kan komma på, eftersom man då sänker status och förtroende ytterligare för dessa viktiga yrken.

Staten är huvudman för polisen. Regionen är huvudman för sjuksköterskor. Kommunen är huvudman för skolan. Gemensamt är att det är en offentlig och skattefinansierad verksamhet, där kvalitet och utveckling borde vara högst upp på prioriteringsordningen.
Höga skatter är redan prövade inom alla dessa områden, men det finns inget samband mellan höjd skatt och hög kvalitet.

Däremot ger t.ex. hög kvalitet i skolan möjlighet till större skatteintäkter när fler kommer i arbete. Där finns ett samband.

Inga kommentarer: