onsdag, februari 11, 2009

Har vi hört den förut?

Nu måste det väl vara uppenbart för alla, och då menar jag alla, att vi riskerar en ny förhalningsrunda från Lou, kinesiska investerare, eller andra påtänkta intressenter.
Kalmar kommun har inga förpliktelser att sköta informationsverksamhet mellan Fanerdun
och deras kontakter. När man dessutom hör att arbetarna på Snurrom inte fått ut sina löner och inte kan få tag på sin arbetsgivare blir man ju bara helt matt!

Kalmar blev som första kommun (och hittills enda) medlem i Global Compact som jag trodde skulle vaccinera oss mot rättighetsbrott av alla slag. Vi skulle också utvärderas av FN regelbundet, fick vi veta, vilket jag tyckte var bra. Jag har ju ett par gånger under Fanerdunresan frågat om vilken nytta invånarna i Kalmar haft att vi gått med i Global Compact, men fått väldigt svävande svar. Nu har jag också fått veta att den där utvärderingen från FN endast är en redovisning från kommunen till FN.
Det är inte konstigt att man som politiker blir misstänksam mot alltför tjusiga projektpresentationer.

Redan i inledningen av projektet Fanerdun varit jag skeptisk till den nära kopplingen mellan Johan Persson,Kalmar kommun och Fanerdun men nu måste det bli slut på den taktiken! Inte en dags respit till ska projektet ha. Så mycket pengar och arbetstid det kostat att flytta idrottsytor och i hast hitta nya lösningar, för att mr Lou skulle beredas plats. Hur kunde mr Lou få så mycket inflytande att han t.o.m. kunde få ett stort markområde smygreserverat åt sig?

Det är ju dessutom hemskt att höra om de kinesiska investerare som också lockas hit för att "kolla projektet". Dessa har ju bara blivit en bricka i mr Lous förhalningsspel, och där ska inte kommunen vara delaktig.
Det skulle inte förvåna mig om det kommer 1 miljon kr till hyran 17 februari, som ett led i förhalningen, och så börjar man om igen. Men då är det också sagt att det blir indrivning i mars på grund av att man inte uppfyller kraven för ett bolag. Det värsta är att vi bara får lösa meddelanden, och att ingen ger en heltäckande information. Det finns ingen vilja att veta något mer än det mr Lou förser oss med. Då påminns jag alltid om att jag vill ha en rågång mellan företaget och kommunen. Men att skaffa en oberoende information menar jag, är just det.

Jag har i ett par år efterfrågat en plan B, men ingen har nappat på det. Jag tycker fortfarande att man måste sätta sig ner och fråga sig vilka konsekvenser det får för kommunen när marken och "tillgångarna" ska delas vid en konkurs. Eller andra scenarier. Vilka kostnader följer för kommunen? Vilka alternativ finns?
Vänstermajoriteten i Kalmar brukar ju rusa iväg och genomdriva i det närmaste kuppartade beslut. Ju större ärende, desto snabbare beslut, men när det gäller Fanerdun har man bevisligen en ängels tålamod.

Inga kommentarer: