söndag, februari 01, 2009

Behövs ett konstitutionsutskott i kalmar?

På kommunstyrelsen i morgon kommer kommunens yttrande på Östrans JO-anmälan.
Det är ju ett faktabaserat yttrande som endast beskriver vad man gjort men inte varför.
Hade vi haft ett konstitutionsutskott i Kalmar hade Johan Persson fått svara för åsidosättande av oppositionens rätt till insyn i Fanerdunärendet. Då hade han också fått ta ansvar varför man använt sig av denna ordning, och om den är typisk för all handläggning. Hälften av breven har aktivt gallrats ut! Nu har ju Johan Persson låtit som om han inte alls är ansvarig för den här handläggningen, och jag vet inte hur JO granskar ansvaret.

Redan innan den så kallade invigningen hösten 2007 hade Johan Persson och jag delade meningar om utställningslokalerna skulle bli klara i tid. Två inslag i lokal TV deltog vi i . Johan Persson tolkade information till oss övriga med allt ifrån ” Mr. Lou hade kommit i onåd hos de kinesiska myndigheterna till kulturella kollisioner” förklarade för mig ( som mindre vetande) att när kineserna satte fart då gick det undan! Nu var det ju ändå en del ryktesspridning i gång och jag frågade Johan Persson i Gyllene stolen (kommunfullmäktige) om det var något mera angående Fanerdun som vi ledamöter behövde veta. I sitt svar sa han att han och kommunchefen fortlöpande informerat och också i fortsättningen skulle informera oss i arbetsutskottet.
Och det hade ju varit bra om det varit så.
Men de kinesiska myndigheterna hade verkligen anledning att granska Fanerdun.
Jag har också ställt frågor i arbetsutskottet men fått väldigt svävande svar. Att jag verkligen varit mindre vetande när det gäller Fanerdun, har jag blivit varse efter Östra Smålands JO-anmälan! Heder åt en tidning som ändå tar sitt uppdrag att granska makten, på allvar!


Något som förbryllar är att man i ett ärende som väckt så mycket uppmärksamhet och som ännu inte är utagerat (revisionen granskar just nu ärendet) kastar breven. Breven har gallrats, står det i kommunens yttrande, och det är svårt att hitta någon relevans mellan det som sparats och det som gallrats.
Här väcks en mängd frågor. Vad har vi som förtroendevalda för möjligheter att söka information när vi inte vet om den funnits eller om den sparas?
Vilka möjligheter finns det att garantera forskningen att i framtiden få tillgång till en samlad information från en viktig händelse i Kalmar kommun?

Jag trodde verkligen att mer än hälften av alla brev brukar sparas. Det är något att jobba vidare på.

Inga kommentarer: