onsdag, februari 04, 2009

nu är det Europa för hela slanten!

Vi är några folkpartister i mellanstora städer som samarbetar i ett nätverk för att vinna valet 2010. Förra helgen träffades vi i Gävle och det var en riktig energiinjektion. Nästa gång ska vi träffas i Kalmar.

Men nu har det, förutom kommunpolitiken, varit mycket EU att sätta sig in i.
Mycket samråd kring europaprogram och förberedelser inför partiråd och lokalföreningens årsmöte på måndag. Jag har bara varit hemma och vänt i några veckor, känns det som. Mina krukväxter har ett tydligt kroppsspråk som nog betyder "ge mig vatten".

På fredag reser jag till partirådet, som är partiets högsta beslutande organ mellan landsmötena.
Vi kommer att diskutera vårt europaprogram och bestämma vilka namn och var kandidaterna som ska placeras på valsedeln till europaparlamentet.

Det går ungefär till så att vi delar upp oss i utskott och går igenom den del av programmet som vi fått ansvar för. Sen träffas alla och debatterar, och sen får vi rösta på de olika ändringsförslagen i hela programmet. Det kan haka upp sig på de mest oanade förslag, men det är en kul och viktig diskussion. Det är ett stort förtroende och roligt att åka som länets ombud, men självklart jobbigt också. Det är alltid kul att träffa de andra och vara många liberaler som försöker bygga demokrati tillsammans.

Men efter partiråd och årsmöte vet jag att jag kommer att behöva kompensera all politik med att träffa mina vänner och bara prata om vad som helst. Eller ta ett dopp i havet efter en stunds bastu. Jag är ju en typisk våg som vill ha balans i tillvaron.

Inga kommentarer: