tisdag, oktober 27, 2009

Ett steg fram och två steg bak...

Efter att ha föredragits ett antal gånger på kommunstyrelsen arbetsutskott återremitterades inriktningsbeslutet för vindkraften idag för andra gången.Nu blev uppdraget åter uppdelat som vid förra beslutet?!

Båda gånger hade det gått att ändra beslutsformuleringen och fatta beslut på en gång, men det verkar finnas någon slags ambitionsvånda i frågan. Jag yrkade på bifall av dagens inriktningsbeslut med tillägg att i underlaget ”redovisa förutsättningarna för ytterligare 20 % =140 GWh på längre sikt.” Här nedan är min reservation bifogad.

Reservation
Folkpartiet liberalerna har en hög ambitionsnivå för klimatpolitiken och ser den tekniska utvecklingen som en förutsättning för en hållbar välfärd.
Det är andra gången som vindkraftsplanen återremitteras och jag anser därför att vi nu måste vidare i planeringen. Förslaget till beslut innebär att minst 140 GWh (målet för länet är 500GWh/ år ) ska produceras inom Kalmar kommuns gränser inom fyra år. Dessutom föreslår jag i mitt tilläggsförslag att Mark-och planeringsenheten får i uppdrag att i planen även pröva förutsättningarna för ytterligare 20 % produktion. Det är en hög ambitionsnivå.

Först när vi får underlaget för denna ambitionsnivå kopplat till motstående intressen och kulturmiljö, tror jag att vi kan göra en trovärdig politisk bedömning.
Folkpartiet liberalernas ambition att ytterligare öka produktionen med 20 % inom kommunens gränser kan då vägas mot de fakta om kulturmiljöer och andra bevarandevärden som inkommer i underlaget.

Inger Hilmansson
Folkpartiet liberalerna

Inga kommentarer: