söndag, oktober 25, 2009

Viktiga debatter!

Var i Jönköping hela dagen i går och bytte erfarenheter och smidde planer tillsammans med 70-talet andra folkpartister. Jättekul, att träffa många partister på en gång!

Nu har diskussionerna kring utvecklingen av staden tagit fart. Jag är väldigt glad för att jag förmådde vänstermajoriteten att ta ärendet om markreservationer till kommunstyrelsen! Nu känner människor att det inte redan är beslutat om reservationer över huvuden på dem, även om betänketiden görs så kort som möjligt för oss.Man börjar nu greppa omfattningen och konsekvenserna av förslagen.

Enligt de uppgifter vi fick vid det första beslutstillfället är vi inte alls bundna av dessa reservationer. Vi ska bara prova en idé. Den tid och de pengar företagen lägger ut för projektering kan vara förgäves och det kan visa sig vara en dyr idé. Så bör det inte vara. Därför måste vi se över riktlinjerna. Det behövs sätt som gör att det blir rättvisa och smidiga handläggningar innan beslut.Nu hoppas jag att det blir bra utvärderingar och konsekvensanalyser kopplade till förslagen.

Självklart bör parkeringssituationen belysas när den ena stora parkeringen efter den andra försvinner. För femtioelfte gången har jag en interpellation till fullmäktige angående parkeringar i centrum. De är ofta besvarade med många vackra fraser, men nu närmar ju sig ett nytt val, så kanske det kommer en ny nödutgång som inför 2006- en ny utredning eller arbetsgrupp.
Jag har också skrivit en gemensam interpellation tillsammans med alliansen om utvärderingar av barnens situation och resultaten av behandlingar vid olika placeringar när kommunen tar över ansvaret. Jag fick därefter en väldigt fin skrift om elva projekt som socialtjänstens personal genomfört för att fler ska få hjälp på bättre sätt. Det är vällovligt, och mycket bra om metoderna kan utvärderas.


Kul också att det andra mötet om Norrlidens strand bekräftade min tes att man inte ska göra planförslaget till en integrationsfråga. Birgitta Elfström och jag redovisade ju olika uppfattningar i radio Kalmar redan efter första informationsmötet i Norrliden.
Skillnaden var att jag var med på det första mötet och vet vad som sades m.m.
Invånarna var lika oroliga för sina grönområden som man skulle varit i alla områden
som presenterats en sådan överexploatering.

Men vi har ifrån Folkpartiet lämnat in två motioner för att påbörja utvecklingen i området redan nu. En motion om att göra det möjligt med torghandel och en om att omvandla hyresrätter till bostadsrätter där det finns önskemål om det.
Nya bostadsrätter kan också behövas men blir ofta väldigt dyra.Vill man göra en bostadskarriär i det egna området är det bättre att omvandla ägandet.

Inga kommentarer: