måndag, december 28, 2009

Rättvisemärkt?

En partikompis stack idag till mig en skattelista som Dagens industri tagit fram. Han hade lagt kommunerna med de lägsta skatterna överst och jag letade efter Kalmar.
Första sidan började på 17 .12 kronor i skatt på varje hundralapp och det var Solnas invånare som får behålla mest av sin lön. Jag bläddrar...

Var är Kalmar ?
Jag bläddrar och bläddrar….. Halmstad ligger på 59 plats från toppen men höjer med
75 öre så att de nu hamnar runt en medelskatt. Medelskatt har Kungsbacka och Övertorneå med 21.53 . Jag bläddrar förbi sidor med kommuner i vårt län som Mönsterås, Mörbylånga och Högsby, men var är Kalmar?

Av 288 kommuner hamnar Kalmar på 199:e plats med 22.22 strax över Jokkmokk och Älvsbyn med 22.23 i skatt. 199:e plats! Vad får invånarna i kalmar som man inte får i de andra kommunerna? Den som tjänar mera betalar ju även statlig skatt men 22.22 på en hundralapp jämfört med 17.12 gör skillnad för den som inte tjänar så mycket.

Vi ska verkligen glädjas åt bra resultat, men för trovärdighetens skull och för en rättvis omvärldsbild bör nog Kalmars invånare få del av fler än de listor där kommunen jämförs på ett fördelaktigt sätt med andra.

För visst ville man vara rättvisemärkt?

Inga kommentarer: