fredag, februari 12, 2010

gratis puckelpist!

Ett område där man tydligt tagit fasta på majoritetens budgetmål, där ekonomin är överordnad behoven, är snöröjningen i Kalmar kommun.
I flera år har olika cykelprojekt avlöst varandra utan att knappt några pengar lagts på själva cykelvägen eller förbättringar att ta sig fram.
Tog cykeln idag för nu hade man väl hunnit skrapa av vägarna efter de snöfall som varit?

Men nej!

En liten sträng på några centimeter att balansera på mellan ispucklarna och snömodden gör att man antingen övar som cykel på slak lina (de har åtminstone säkerhetslinor) eller snuvar sjukvården på några benbrott och leder cykeln. Jag har skaffat både hjälm och dubbdäck, men när cykelvägarna och smågatorna är som puckelpister hjälper inga dubbdäck i världen. Cykeln får istället fungera som rollator. Vanliga rollatorer och dess ägare har dock inte en chans!

Jag valde i morse att gå in till centrum med min ”rollator” och bespara mina arbetskamrater på Länssjukhuset några övertidstimmar en fredag kväll. Men jag ska ju hem med cykeln också, så jag ropar inte hej ännu.

Inga kommentarer: