måndag, juli 19, 2010

En isblåsa för pannan kanske!

Har varit i S:t Petersburg i fyra dagar vilket innebär att jag måste tillbringa en natt i före och efter i Stockholm för att klara restiderna. Nu är det ju absolut ingen uppoffring eftersom vi haft två härliga sommarvarma kvällar i Gamla stan.

Det är väl ingen slump att jag uppskattar städer som Stockholm och Kalmar, men S: Petersburg är såååå överdådigt att man, när man tror man sett det bästa bara står inför ett nytt sagoslott som man nästan inte tror är verkligt! 32 grader varmt och långt högre luftfuktighet än vi hade på operationssalarna på Eterns tid.Då var den 60% för att inte den statiska elektriciteten skulle orsaka en explosion i kontakt med Eterångorna.

Mer än 1000 kronor skulle SJ ta för en enkelresa Stockholm - Kalmar. Silverlinjen kör för 300 kronor? Tre bussar gick klockan 09 00 från Stockholm med uppehåll i Ringarum som också är ett under av logistik och service.
En supertrevlig chaufför gav extra bonus till hemresan.
SJ har ett problem som man inte löser med ännu mer monopol. Personalen blir allt trevligare men kan inte uppväga de strukturella problem och dåliga samordningen med Banverket.

Väl hemkommen var jag lite nyfiken på reaktioner i bostadsdebatten.Jag hade ju en insändare inne den dag jag reste och nu fanns det inlägg från alla håll. Som alltid
när Johan Persson får läsa andra åsikter än sina egna så tar han sig för pannan.
Vi har hört det så många gånger och liksom att han "tar fram" den ena planen efter den andra.

Men det betyder bara att han sätter tjänstemännen i arbete med en plan.
Färdig är den först när den är beslutad i kommunfullmäktige.Tills dess gäller den gamla planen eller den obefintliga planen! På så vis vilseleder han allmänheten att tro att kommunen levererar, men tyvärr är inget levererat ännu!

Det är bra att vi får en bostadsdebatt! För mig är det inte valfeber, för dessa frågor har jag och andra folkpartister lyft i motioner och andra förslag under de två senaste mandatperioderna. Vi har en politik för planering och byggande. Därför vill jag att vi ska få fler röster och mer inflytande så att vi kan förverkliga vår bostadspolitik!

Inga kommentarer: