söndag, oktober 31, 2010

V och MP har funnit varandra!

Trots ekonomisk instabilitet och fördragsändringar motsätter sig många länder att strama åt EU:s budget.

–Den som är emot den sexprocentiga ökningen är anti-europeisk, sade Jerzy Buzek, EU-parlamentets talman enligt diplomater som var med på det stängda mötet.
Uttalandet fick flera EU-ledare att gå i taket, skriver EU Observer.
– Vänta lite. Jag kapade just budgeten för polisen, gör det mig polisfientlig? sade Cameron som tillhör de som bara vill öka med hälften.

Här tycker jag mig känna igen argumentationen från socialdemokraterna när vi vi dra ner på utgifterna i Kalmar kommun.

För Sverige är det ju otroligt viktigt att alla länder och därför också hela Europa
håller i pengarna. Vår regering kan annars drabbas, trots att Alliansregeringen skött ekonomin exemlariskt genom krisen.

Från EU-nämndens möte rapporteras om att MP (Fridolin) och V (Sjöstedt)
funnit varandra i sitt EU-motstånd. Än en gång sänder jag en tacksamhetens tanke för att det inte är en rödgrön regering som nu sköter de ekonomiska förhandlingarna i EU.

Också i Kalmar är valet över, och om notan för alla socialdemokratiska vallöften ska betalas kommer snart begäran om nya lån. Vi får se om man uttömt alla kreativa möjligheter att flytta in nya pengar i rätt tabellar, eller om det blir de attraktiva grönytorna i centrala Kalmar som får gå under klubban.

Oppositionen får några dagar att läsa Socialdemokraternas budget, att skriva en egen och hinna förankra hos våra medlemmar. Vi får se om våra protester hjälper och vi får majoritetens budgetförslag i mitten på november.

Inga kommentarer: