torsdag, mars 13, 2008

"vad var det jag sa"

Nu kommer Peter Akinder ,Östran, att ondgöra sig över präktiga folkpartister, men nu tänker jag säga "vad var det jag sa".
Det är en lite märklig inställning han har till människor som försöker ställa frågor, läsa på och kräva bra beslutsundelag. Jag tycker det är bra att förtroendevalda försöka göra sitt bästa?

Det visar sig i revisionsrapporten som granskar Salve och kommunens handläggning, att beslutsunderlagen var undermåliga, beslut har tagits i fel ordning och inte alls i det bolag som skulle ta beslut.
Det visar åter en klåfingrighet från kommunledningen att ta över besluten, och det kan innebära en risk att bolagen inte i sig själva blir tillräckligt handlingskraftiga.

Något som kännetecknade Salve var att alla beslut hade en utpressningskaraktär med tiden
som pant. Om vi inte gör detta just nu så......
Tiden som utpressning är ständigt återkommande, och det senaste i raden är Arenabolaget som känt till att de inte får låna, men kommer till kommunen och säger att beslut måste fattas NU, annars är det kört.

Jag ser ett tydligt mönster i Kalmar kommun. Käcka entreprenörer/projektledare som presenterar en idé, ofta med det lyckade exempel som bakgrund, och vem vill vara en glädjedödare då? Man måste våga för att vinna! Det kostar att växa!
Det är ändå skattebetalarna som får stå för notan.


Så är det med Salve och så är det med de beslut vi har framför oss. Vi kommer också att göra misstag, men vi ska inte göra det på grund av att vi inte efterfrågar grundliga beslutsunderlag.
Salve kostar skattebetalarna 20 miljoner, trots att vi säljer marken!
Har majoriteten dessutom brustit i beslutsprocessen och underlaget, är det dags för ett styrelsemöte i Salve, som inte ska blandas ihop med kommunbolagets sammanträde.

Det finns ett skäl till vår tveksamhet till kommunala bolag. Låt företagarna starta företag och politikerna sköta i huvudsak den kommunala förvaltningen och omvärldsbevakningen.

Frågan som revisorerna också kunde tittat på är om det var riktigt att med automatik göra kommunbolagets styrelse till styrelse i Salve. Det är ju en röra utan all like, då kommunbolagets styrelse dessutom rekryteras från kommunstyrelsens arbetsutskott!

Att alla frågor jag har ställt i samband med Salveärenden var befogade är revisionsrapporten ett kvitto på. Tyvärr var det bara vi som sade nej till projektet genom hela handläggningen.
Det är inte heller roligt att få säga "vad var det jag sa", för jag hade hellre sett att kommunen var 20 miljoner rikare.

Inga kommentarer: