måndag, augusti 25, 2008

Verkligheten kommer alltid ifatt!

När Salve nådde vägs ände, försökte många avsäga sig ett ansvar. "De fick fel uppgifter" eller "det var någon annan som drev igenom ärendet". "tidspress" anförde några. Jag kände verkligen igen alla argument från det beslutet i kväll när kommunfullmäktige skulle fatta beslut om en borgen på 100 miljoner för
en arena i stadens utkant.
Väldigt få sakargument men många "man måste våga ta risker" vi sitter i en rävsax," alternativen blir dyrare", trots att inga alternativ är seriöst prövade.
Många från Kalmar FF var där.

Innan jag började med politiken skojade jag ibland att"dom kan inte veta vad dom beslutar om". I kväll var det snubblande nära allvar.
Vid kvällens fullmäktige låg hyresavtal och kalkyler på bordet, och jag tror inte att många ens hann skumma igenom materialet, än mindre göra någon analys innan beslut. De flesta ledamöter kommer ju direkt ifrån sina ordinarie arbeten och när sammanträdet börjar är det ju talarna som får uppmärksamheten.

"Verkligheten kommer alltid ifatt", sa någon också och det kan vi skriva under på. Detta är varken första eller sista gången vi har arenaärendet i kommunfullmäktige.Om ärendet går igenom ett överklagande, hoppas jag dock att det går bra på alla sätt. Med Salve förlorade kommunen 20 miljoner. Nu är det betydligt större summor i potten.

Inga kommentarer: