måndag, januari 11, 2010

Det kunde varit ännu värre!

I dagens tidning är personalen orolig för att omorganisationen social/omsorgsförvaltning i Kalmar skulle gå så snabbt. Det kunde varit ännu värre.
Strax efter valet startade majoriteten arbetet med att dela omsorgens verksamhet.
Beslutet från början var att dela omsorgen men ekonomin tillät inte detta.

Den lilla arbetsgrupp, där jag deltog hade redan siktet inställt på att verkställa detta redan årsskiftet 2008-2009. Jag tyckte redan då att man inte tillräckligt prövat alla alternativ och att det fanns alldeles för många frågor kvar för att omorganisationen kunde genomföras så snart.

Jag hade en hel sida med frågor och tillsammans med övriga allianspartier ställde vi ytterligare ett antal frågor som vi ville ha besvarade. Vi försökte förstås också bilda oss en egen uppfattning genom verksamhetsbesök och de fackliga organisationernas synpunkter.Och ytterligare frågor uppstod. Det blev ett tufft arbete för den tjänsteman som hade detta ärende, och vi drog verkligen i "alla" trådar.

Alliansen lyckades tillsammans fördröja organisationsändringen till år 2010 och dessutom få ett antal frågor belysta, som annars hade bidragit till ytterligare oro och oreda. Det kunde alltså varit värre.

Nu ska vi ta kritiken på allvar och självklart blir det alltid något som måste rättas till efterhand.
Jag kommer att bevaka att omorganisationen verkligen leder till förbättring och jag tror att våra nämndspolitiker tar intryck av den diskussion som uppstått och följer utvecklingen noga.

Jag har speciellt uppmärksammat behovet av kompetensutveckling och samarbete mellan dessa förvaltningar även i fortsättningen, för fortfarande är det ju våra invånares behov som ska tillgodoses. Där har ingenting ändrats.

Inga kommentarer: