tisdag, januari 05, 2010

Jag lovade återkomma om ett ärende i kommunfullmäktige som blev droppen som fick min bägare att rinna över.

Johan Persson lade strax före kommunfullmäktiges sammanträde 21 december in ett ”tillägg” till en utredning som pågått i mer än ett år och snarare är en avsiktsförklaring med en investeringskostnad kring 85 miljoner kronor! Förslaget som redan beslutats i Samhällsbyggnadsnämnden kommer också att innebära omfattande driftskostnadsökningar men inte en enda handling fanns till hands för ledamöterna, trots att Johan Persson hänvisar till detta förslag.
Nu har vi överrumplats så många gånger med otillräckliga beslutsunderlag på grund av helt onödiga tidsgränser, att det är dags att se över hela den politiska ärendehanteringen. Fullmäktige har inte delgivits detta ärende någon gång under utredningstiden.Ska vi fatta beslut så ska vi också veta vad vi fattar beslut om.

Jag försökte förklara detta för den politiska församlingen men jag förstår att ingen orkade engagera sig. Väldigt få av oss hade ju sett avsiktsförklaringen från samhällsbyggnadsnämnden. Vi var då på ärende 17 (tilläggsbudget) i en tung ärendelista och detta var ändringsförslag nr. 51 i tilläggsbudgeten för 2010. Att lägga en budget så sent i ärendelistan var däremot ganska taktiskt med tanke på att Johan Persson i kommunstyrelsen önskat att vi skulle spara budgetdebatten till kommunfullmäktige!

Jag bifogar min protokollsanteckning som jag skrev för att fästa uppmärksamheten på ett stort ärende som annars bara slank obemärkt igenom. Jag tycker dock att det vore skönt om man slapp hålla på att bevaka proceduren och istället få ägna sig åt själva ärendet.Nu vet jag också att ärendet är långt mer bearbetat än jag visste när jag skrev protokollsanteckningen.




Här nedan min protokollsanteckning:


"Protokollsanteckning

Ändringar i budget punkt 51
Majoritetens budgetförslag innehöll ett uppdrag :”investering i nya utbildningslokaler vid brandövningsfältet Ebbetorp och två nya brandstationer tas upp i arbetet med budgeten inför 2011”.
Ändrings och tilläggsförslag tillkom strax före kommunfullmäktige om att detta arbete helt logiskt skall flyttas från samhällsbyggnadsnämnden (SBN) till den vid årsskiftet nybildade servicenämnden, där brandkåren ingår.
Det jag vill uppmärksamma är att det samtidigt infogas ett tillägg :”inför detta arbete ska kommunledningskontoret och serviceförvaltningen/brandkåren arbeta vidare med det förslag som redovisats av samhällsbyggnadsnämnden och ta fram ett underlag för beslut”.
Vilket förslag?
Inget förslag finns presenterat för fullmäktigeledamöterna, utan har endast delgivits arbetsutskottets ledamöter 15 december 2009 under rubriken informationsärende (under sammanträdet ändrat till beslutsärende för att en tidsgräns för statlig finansiering snart passerats).
Inga handlingar finns och kommunfullmäktiges ledamöter har inte en chans att se hur långt framskridna planerna är när det gäller brandstationer och larm- och ledningscentral. Total investeringkostnad är beräknad till 85 miljoner. Kostnader för utökad bemanning m.m. är inte med och inte heller kostnader för markberedning m.m. SBN har arbetat med detta ärende i mer än ett år och beslut togs i SBN 25 november 2009.
Detta långt framskridna uppdrag liknar mera en avsiktsförklaring som för kommunfullmäktige presenteras som ”ändring av nämndstillhörighet”. Vi talar om att uppvärdera demokratin och kommunfullmäktiges arbete, men med detta ärende tar vi ytterligare ett steg åt motsatt håll.

Jag förväntar mig nu, när man ska arbeta vidare med detta förslag, att konsekvensanalyser och ekonomiska förutsättningar presenteras tidigt under år 2010, och ges rimligt utrymme till förankring i partierna eftersom det i beslutet från SBN står att brandstationerna skall färdigställas redan under år 2013."

Inger Hilmansson
Folkpartiet liberalerna

Inga kommentarer: