fredag, januari 15, 2010

Kontraster i världen

Helt ofattbara nyheter förmedlas från Haiti och det är helt omöjligt att föreställa sig vad dessa människor nu genomlider.Ett land med dåligt fungerande leddning i normalfallet kan självfallet inte leda ett land i kris. Korruption kan ju i sig vara ett hinder för hjälpen att nå dit den ska.

Aftonbladet domineras av positiva exempel och solskenshistorier med redovisningar på var jobben finns och på människor som också hittar arbete. Det är såna kontraster att vår kris förbleknar i ett slag. Funderar man medan man ena stunden ser en katastrof på bildskärmen och andra stunden ser Sverige kämpa i skidskyttestafetten.
Vi har med teknikens hjälp verkligen möjlighet att få perspektiv på vad som är viktigt.


Igår träffade jag våra Alliansvänner i Karlskrona och Växjö. Dessa har majoritet och för oss här är det viktigt att diskutera framtidsfrågorna, tills vi, som vi hoppas tar över ledningen i kalmar kommun.

Idag har jag varit på utbildning i offentlighet och sekretess.
En fantastiskt duktig föreläsare som betonade vikten av offentlighet och god ärendehantering som en grundpelare för demokratin. Det kan inte nog understrykas, då många tar demokratin alldeles för självklar.

Jag känner mig stärkt i min uppfattning att vi har ett stort ansvar att bevaka demokratifrågorna. De är inte självklara ens i Kalmar kommun.

Inga kommentarer: