lördag, juni 18, 2011

Payback time

"Men du behöver inte vara marxist för att se tecknen"
Dagens krönikör, Henrik Rydström,lagkapten i Kalmar FF låter förstå att det blivit sämre med jämlikheten, underförstått, nu än då socialdemokraterna styrde. Skillnaden är att vi mäter mera och bättre nu. Trenden att de med högre inkomster får det relativt mycket bättre, började med socialdemokraternas politik.

Vad jag oroar mig över är om människor känner att de inte kan påverka sin vardag och sitt samhälle, oavsett vad de tjänar. Om socialdemokraterna håvar in alla pengarna för att dela ut till de som egoistiskt skriker högst för att just deras intressen är ska stödjas med skattepengar.

Rydström misstänkliggör även privata näringsidkare som utför samhällets tjänster. Företagen är en förutsättning för att socialdemokraterna får in de skattepengar som nu senast betalat parkeringsplatserna till Arenan för Kalmar FF.
Sambandet mellan landets goda ekonomi och stödet till idrotten borde tydligen också synliggöras mera. Ju fler näridrottsplatser desto fler ungar kan idrotta, utan att dessutom behöva betala pengar för att ha kul på en gräsplan.Så minskar vi skillnaderna. Där behövs ett riktigt ramaskri!

När vi tittar på idrottspaketen (investeringar som utlovas) är det många som står på listan men det är fotbollen som prioriteras och byggs. De andra förväntas hålla sig tysta bara för att de står med i kön. Det är så man tystar människor.

Rydström tror att ett starkt kollektiv lyfter fram det bästa hos människan. Jag tror det kan vara både si och så med det, för jag tror att vi människor är olika. Det finns säkert både skitstövlar och hyggliga personer i både lagidrotten och i individuella idrotter. Det är min övertygelse, men jag är liberal.

Men socialdemokraterna hälsar säkert och tackar....

Inga kommentarer: