fredag, september 23, 2011

Social demokrati..

Tänk vilket gratismaterial stå upparna och revymakarna har haft denna veckan.
Alla olika förklaringar till varför ganska unga politiker kan sitta på ändan fram till pensionen med full lön är helt fantastiska.

Problemet är väl att arvoden och "arbetsförhållanden" medan man har uppdragen, inte lockar många med höga utbildningar/höga löner eller företagare i större företag att sadla om.
Liksom i alla jobb ska man ha betalt för det arbete man utför och de som är duktiga företagare och anställda får gärna tjäna mycket pengar för mig. Det är helt destruktivt att skattesystemet med full lön ska försörja NÅGON som är arbetsför och inte utför arbetet längre. Är man sjuk så får man ju sjukförsäkring. Det märks att dessa pensionsregler kommit till i en tid när bidrag och svartjobb var lika naturligt som att tjäna pengar på ett vanligt arbete.

Men ansvaret då?
Jag brukar beskriva skillnaden i ansvar mellan mitt jobb som narkossjuksköterska och politiker.
Som sjuksköterska kan jag inte göra om beslutet när jag räknat ut dosen och gett sprutan, men det går ju ofta att ta om ett dåligt beslut i politiken.
Jag anser dock att jag har ett stort ansvar som förtroendevald.Och det ska jag ha!

Men när man bara kan gå vidare och låtsas som ingenting efter flera övertramp som i KSRR så kan man ju undra.Vilket ansvar har man som ordförande?
"alla kan vi göra fel" var kommentaren från socialdemokraterna genom sin ledare.

Men mer än två miljoner kan man ha till bättre saker, förutom det demokratiskt klantiga i hanteringen. Kanske är det detta som är Social Demokrati!

Inga kommentarer: