måndag, oktober 21, 2013

Jag lyfter på hatten!

Oj vad tiden rusar iväg!
Nyss var det tisdag och förutom inplanerade möten träffade jag på onsdagen Brottsofferjouren för en uppdatering . De mötte upp i "nya" lokaler i "gamla" byggnaden för Sjöbefälsutbildningen.
Jag var faktiskt nämndeman när vi startade upp det då försiktiga arbetet med vittnesstöd, som nu är en stabil verksamhet som helt organiseras av frivilliga.
Och det är inte vilka frivilliga som helst. Här krävs ett stort engagemang och kunnande som brottsofferjouren erbjuder den som vill ge några år av sitt liv att stärka civilsamhället. Brottsofferjouren gör så mycket mer, och vårt rättssamhälle är helt beroende av att människor vill vittna och är väl förberedda.
Så därför lyfter jag på hatten för alla frivilligarbetare. Ni gör en otroligt viktig insats! 
 
På torsdagen fyllde jag år och det ska man alltid fira, för som sjuksköterska vet jag, att inte alla får fira så många födelsedagar som de borde fått.
 
På fredagen och lördagen var jag i Stockholm på en mycket välordnad utbildningskonferens i Folkpartiets regi och fredagens program avslutades med att Jan Björklund och Maria Arnholm hade ett fantastiskt intressant samtal kring partiets politik och aktuella händelser.

Det är kul att vi just nu får indikationer på att Folkpartiets politik har börjat göra verkan! Fler vill bli ingenjörer, lärare och sjuksköterskor! Fler läkare till utbildning här i Sverige är glädjande. Nu kan kommuner och landsting bara se till att de får förutsättningar att utvecklas på sina arbeten. Detta är de senaste siffrorna från universitets och högskolerådet:
lärare och förskollärare (+20 procent)
civilingenjörer (+14 procent)
högskoleingenjörer (+5 procent)
sjuksköterskor (+89 procent)
läkare (+26 procent) och
socionomer (+27 procent)

Ja, på lördagen fortsatte utbildningen i olika grupper och vi lämnade konferensen med en härlig känsla för seger nästa år.
På lördagkvällen såg jag Amadeus, av Peter Shaffer, på ett i stort sett fullsatt Dramaten och det var verkligen en föreställning som krävde sin man. Johan Rabaeus var helt enastående och man kan bara ana vilket enormt arbete som ligger bakom en föreställning som denna. Jag lyfter på hatten igen!
 
Efter en sådan helg finns naturligtvis en mängd obesvarade brev och oringda samtal och det ska jag ta itu med innan jag förbereder gruppmötet ikväll.
Gruppmötet är ett möte för enbart medlemmar i Folkpartiet och då ska vi självklart diskutera ärenden till kommunfullmäktige, men även få föredragning om ärenden som är på gång och som måste diskuteras lite mera. För de flesta som deltar är detta också en form av frivilligarbete i samhällets tjänst, som är väl värt att lyfta på hatten för!
Ja så kan en vecka se ut för oss förtroendevalda. Är du sugen så börja med att bli medlem! Vi behöver dig!
 
 
 

Inga kommentarer: