tisdag, oktober 01, 2013

Politik- en färskvara för majoriteten i Kalmar!


Hör och häpna! Nu blir det inga betongsuggor i Kalmar. Eller betongsälar. Det är helt otroligt, men väldigt typiskt för Kalmars sätt att arbeta.
Här har tjänstemännen lagt annat viktigt arbete åt sidan för att jobba fram en tävling där Kalmar invånare skulle rösta fram en betongsugga enligt många trevliga förslag från olika konstnärer.

Var den vinnande sälen för lik  Västerviks? Det hade varit trevligt tycker jag om alla kommuner i länet haft olika varianter på sälar. Det sämsta skälet var ändå att de inte har pengar till betongsälarna . De hade ju pengar när de talade om hur många sälar de skulle beställa. men det kanske var två veckor sedan.

Två veckor är ungefär den tid ett beslut från nuvarande majoriteten håller. Det fick jag bekräftat när Bertil Dahl i gårdagens svar på min direkta fråga i kommunfullmäktige. Jag frågade om majoritetens inställning till skatehall i Frysen, som var majoritetens förslag bara i början av september vid förra kommunstyrelsen, när processen om ett samlat kulturhus togs. Nu fick jag beskedet att det inte blir någon skatehall eller Monokrom där. Men man hade inget alternativ, så nu blir det- en  ny utredning. 

Detta kulturhus som i besluten också flyttat runt i centrum, och där jag nu begärt en kostnadsram och en tidsram. Jag undrar när vi hade fått veta att det inte skulle bli någon skatehall där om jag inte hade ställt frågan igår.

Men Bertil Dahl talade om för mig, att för den nya majoriteten bestående av socialdemokrater, center- och vänsterpartister, är politik en färskvara. Ungefär två veckor var  bäst före tiden för ett beslut från den nya majoriteten i Kalmar! Med nya förslag hela tiden ger man invånarna känslan av att det händer mycket positivt i Kalmar. Få kollar vad som faktiskt blir av.

Inte konstigt att pengarna rinner i väg på alla onödiga arbetsgrupper och utredningar som beslutats utan eftertanke. Eller är det så illa att majoriteten har tänkt?

Här kan  en ny långsiktig  politik utan vidare ge tid och pengar över till en skattesänkning på fem öre!






Inga kommentarer: