fredag, september 26, 2008

Pengarna är säkrade!

När jag på ett kommunledningsmöte för ganska länge sedan föreslog att Kalmar skulle försöka förhandla fram ett avtal med Fanerdun om att få mark i säkerhet för hyran som ej kommit in, togs det emot med ganska stor skepsis. Men jag fick också nämnt det i media och då behandlades det som ett seriöst förslag av Industriparken AB. Alla ledamöter i kommunbolagets styrelse vet sedan dess att man har förhandlat om en lösning med Fanerdun.

Därför är det ju ganska märkligt när Jonas Löhnn tar förslaget som sitt och gör egna utspel. Detta utan tanke på att man är i slutskedet av förhandlingarna och att styrelsen idag först skulle ta ställning till beslutet. Vad ville han med detta utspel?
Helt obegripligt om man inte är ute för att sabotera.

Jag har ganska ofta hävdat att vi förtroendevalda skall kunna driva opinion även när vi representerar ett kommunalt bolag. Men jag anser också att man ska respektera en förhandlingsprocess och låta styrelsen få lägga sitt beslut. Om man sen inte är nöjd med beslutet, måste man få säga det, och varför man ville se en annan lösning.
Man måste också så som vi gjorde i Salve-ärendet tala om när bolaget presenterar glädjekalkyler.

Nu har kommunen fått marken som motsvarar värdet på den uteblivna hyran och pengar räddas åt kommunen. Ett möjligt byte och duktiga förhandlare!
Än en gång kan jag konstatera att det går att påverka, om man är envis och uthållig. Men det är klart att det vore mycket roligare att ha första tjing på förslagen.
Alltså ska vi vara i majoritet efter 2010 års val!

Inga kommentarer: