måndag, januari 12, 2009

skrupelfri är bara förnamnet!

Är någon förvånad ? Johan Persson sa i kommunstyrelsen, utan att blinka, att vi haft en genomgång i arbetsutskottet av avsiktsförklaringen. Men var finns protokollet?
Att samla oss alla till ett extra arbetsutskott är ju ingen svårighet om bara viljan finns.
Sanningen är den att Anders Andersson och jag på egen begäran fick en kort genomgång
av den tjänsteman som handlagt ärendet, utan att ha något förslag till beslut annan handling eller vetskap om tid när beslutet skulle upp.
Men har man inga skrupler kan man tydligen dra till med vad som helst.

Jag begärde återremiss och ett ekonomiskt underlag. Snabbt trollade man fram en förväntad driftskostnad för vägen på 400 000 kronor. Dessutom var det helt plötsligt väldigt bråttom med beslutet, så en återremiss hanns inte med. Som alltid i Kalmar numera. Framförhållning finns inte på kartan! Jag ändrade min återremiss till yrkande om komplettering av beslutsunderlaget inför fullmäktige.

Jag tror nog att det kommer att handla om miljoner i alla fall. Men för den som är beredd att höja skatten är det ju inga problem. Jag vill gärna ha en kringfart kring Rinkabyholm, men jag vill inte fatta beslut med bristfälliga underlag.
Hade majoriteten verkligen önskat sig full enighet, hade de tagit med de borgerliga partierna i en diskussion.

Istället sökte de konfrontation, när de använde kommunstyrelsen för att skicka ett politiserat klagobrev till regeringen för att ändra sjukskrivningsreglerna. Det visar på ett uselt ledarskap om de nu verkligen ville att partierna skulle visa en enad front för vägen.

Inga kommentarer: