fredag, september 11, 2009

En solskenshistoria!

På Mönsteråssidan bland alla nedslående nyheter, hittar vi en kvinna som, när hon nyss flyttat till Mönsterås, blev av med sin cykel. Nu har hon löpt sig en ny cykel genom att spara pengarna från pantburkar. Vilken kraft och beslutsamhet!
Jag lyfter på hatten för denna kvinna som visar på riktiga kämparegenskaper!

Men jag ju blir ännu mer fundersam över att inte ungdomarna på Stagg på samma vis kunde få spara till en skolresa, om än i studiesyfte. Hellre inga resor alls !

Idag besökte jag och Malin Petersson nätverket Kronan i Kalmar. Bland alla företagare som presenterade sig var där också en 10 årig entreprenör som sökte köpare till sina jultidningar.
Sådan entreprenörsanda behövs i den svenska skolan, där tyvärr fortfarande de flesta utbildas för anställning. Tänk om alla kunde få ett naturligt förhållande till hur man kan utveckla ett eget företagande. Då skulle också förståelsen för företagens villkor öka.

Snart är det SNS föreläsning och sen måste jag läsa in mig på några samråd och kommande ärenden som kräver lite djupdykning. Sen är det fredag på allvar!

Medan tilltron till den politiska vänstermajoriteten i Kalmar krackelerar är det ändå roligt att det finns prov på människor som tar tag i sin tillvaro. Så jag bär med mig solskenshistorien in i helgen!

Inga kommentarer: