torsdag, november 05, 2009

Imponerande på flera plan!

Igår kväll var jag på kommunens Spin off-mässa på Varvsholmen. 60 utställare och minst lika många besökare som minglade och öppnade nya kontakter. Väl förberett och uppskattat!Här ska våra "lotsar" på näringslivkontoret ha stort beröm. Mike kollrade ju bort mig fullständigt och jag vet fortfarande inte hur och vad som hände med de bollar jag själv skulle hålla reda på i handen. Imponerande är bara förnamnet!

Det är så roligt att se vilken kreativitet och överlevnadsförmåga som finns. Därför vill jag också i praktiken att kommunen ska ha en öppen famn och erbjuda invånarna ett fritt val när det gäller välfärdstjänster. Samma regler, samma kvalitetskrav självklart. Välkomna säger jag, om jag får chansen efter valet!

På tal om lika regler och samma krav .

Igår slopade en enig riksdag undantag i beskattningen som funnits för t.ex. artister och idrottsutövare som vistas här tillfälligt. Man undrar ju ibland hur sådana undantag uppkommer.
En utredningsrapport om mervärdesskatt för den ideella sektorn är nu klar. Den verksamhet som i dag är skattebefriad kommer även fortsättningsvis att vara det, om det är möjligt i momsdirektivets bestämmelser enligt EG-rätten.
För att minska den administrativa bördan för föreningar och registrerade trossamfund som kommer att omfattas av momssystemet, föreslår utredarna en skattebefrielse för dem med omsättning som uppgår till högst 250 000 kronor per år.

Reglerna menar man,kommer att gynna både den ideella sektorn och övriga småföretag.
Det kommer säkerligen att komma reaktioner från aktörer som blir missgynnade, men så här vid första anblicken verkar det ju bra att små föreningar får skattebefrielse.
Utvärdering 2013 i samråd med ideella sektorn föreslås.

Inga kommentarer: