söndag, november 15, 2009

Varumärke under omvandling.

När Sjöbopartiet bildades som ett utbrytarparti ur Centern fick de en enorm uppslutning. De var öppet invandrarfientliga och hittar fortfarande i denna dag på en mängd skäl för att kommunen inte ska ta emot flera skyddsbehövande.
Många Sjöbobor skäms och försöker på alla vis tvätta bort den ogästvänliga och utvecklingsfientliga stämpeln som ju smetar fast och på olika sätt drabbar alla. Glädjande är dock att Sjöbopartiet gått tillbaka i två val. Så länge Sjöboborna fortfarande kan ge dem 7 mandat i fullmäktige blir ändå ogästvänlighet som helhet deras varumärke.

Vellinge får akta sig noga för att inte gå i samma fälla. Det kan finnas skäl för att få uppskov, men när man i en rik kommun som Vellinge försöker hitta skäl för att inte ta emot skyddsbehövande, skorrar det väldigt falskt. Det blir hela kommunens anseende som står på spel.
De Vellingebor som inte "vill ta ställning" bör tänka efter om det är detta de vill bli kända för i kommunen. Vilket ska vara Vellinges varumärke?

På tisdag ska Kalmars överenskommelse med Migrationsverket beredas i arbetsutskottet.
Vi har tagit emot i genomsnitt 127 personer/ år och det är ett lågt antal i jämförelse med våra jämförelsekommuner, men där hänsyn tagits till vår bostadsbrist.
Det är flyktingmottagandet som till stor del hållit uppe befolkningsstatistiken,men det är inte antalet som är viktigast utan frågan hur mycket bättre kommunen blivit på att introducera nyinflyttade i Kalmar kommun.

Tidigare invandringspolitik har slagit undan benen och stulit livschanserna för många företagssamma människor, men jag hoppas att vi i Kalmar istället ska ta vara på denna stora resurs. Att minska utanförskapet är inget dåligt varumärke.

Inga kommentarer: