Vid förra kommunfullmäktige ställde jag åter en fråga som Folkpartiet ställt för många år sedan utan att få gehör.
Det var en uppmaning att vika en temakväll i kommunfullmäktige åt barnen.
Alla talar så väl om barnen men trots glädjande statistisk visar också många rapporter och samtal från föräldrar och lärare att många barn och ungdomar även i Kalmar kommun mår dåligt. Värst är det för unga kvinnor. Signalerarna, att många pojkar hamnar efter medan flickorna jobbar på måste också analyseras och diskuteras. Vad får det för konsekvenser i relationer om männen får svårare att hävda sig verbalt och hur möter vi nya behov i skolan? Många barn sviks av vuxenvärlden och deras chans är att, främst förskolan och skolan ser dem och tar dem på allvar.
Många viktiga kommunala timmar med projekt, arbetsgrupper och planer finns för olika målgrupper.
Barn är helt utlämnade till vuxenvärlden och det ställer stora krav på oss som förtroendevalda att vi tar vårt politiska ansvar. Därför efterfrågade jag nu åter en temakväll för kommunfullmäktiges ledamöter att tillsammans med sakkunniga föra en konstruktiv debatt om hur vi i Kalmar kommun upptäcker och tar hand om barn som far illa.
Jag uppfattade ett positivt svar, men det blev en liten tummetott.
Jag hade att välja på 1,5 tim information före kommunfullmäktige och eftersom våra fullmäktigeledamöter ska kunna förena ett arbete och kommunfullmäktige är det inte aktuellt.
Vi vet också av erfarenhet att det inte kommer så många till dessa informationer.
Det andra alternativet var att bjuda in till en eftermiddag som Folkhälsoistitutet ska ha här i Kalmar angående en enkät som fallit väl ut för Kalmars räkning.
Jag valde denna eftermiddag som alternativ, men nu undviker åter majoriteten den viktiga diskussion om barnens villkor, och hur resurserna ska fördelas.
Och fortfarande är det de fritidspolitiker som slits mellan arbete och uppdrag som får stå tillbaka.
Alla hyllar fritidspolitikerna, men de har faktiskt alltmer utarmade villkor i Kalmar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar