måndag, november 12, 2012

Ingen gräns för maktambitionerna!

Nya Moderaterna fortsätter att underhålla media med uppgifter om vem som säger vad. Jag får ju annars arbeta hårt för ökad insyn i underlagen inför beslut och ökad öppenhet i kommunen. Kanske är det så att Nya M  är svaret på mina böner. Men jag är ju mer intresserad av den information som arbetas fram med skattepengar, men som stannar bakom de stängda dörrarna.

Nu har Johan Persson talat om för gruppledaren i M att partiet inte får föra samtal med MP:s företrädare.
Även om tanken ibland tränger sig på, så trodde jag väl ändå att Johan Persson höll sig för god för att diktera villkoren för andra partier.
Men det finns tydligen inga gränser för Johan Perssons maktambitioner!
Har han bestämt att någon ska stängas ut i kylan, då ska alla sjunga samma sång om de vill ha chans på en plats vid köttgrytorna.

Det är självklart att sådana samtal ska ske på gruppledarnivå, eller med den som partiet utser, men att moderaterna till den grad låter sig styras av Persson trodde jag inte var möjligt.
Kanske är det så ändå som många sagt till mig, att han måste ha något riktigt stort att locka med för att C och M ska dansa så efter hans pipa. Men vad är det?

Det kan ju inte vara LOV, för det har ju snart alla kommuner genomfört och det kommer säkert snart att bli lag på att man ska få välja sin hemtjäns, så det är bara frågan om Kalmar hinner före lagen.  Hittills har de ju bara fått hjälpa till med att rösta igenom en fet arvodeshöjning för kommunalråden, men med Nya Moderaterna  kanske vi ändå får veta vilka studiebesök de gör vad de håller på med med på skattebetald tid i sina tillväxtsamtal med Johan Persson.

Kan det vara så enkelt att man vill vara nära makten oavsett vilken makt det är?

Inga kommentarer: