måndag, april 28, 2008

Finns tydligen tid över....

Att viljan till fler parkeringsplatser är nästan obefintlig hos majoriteten blev mer och mera klart på kvällens fullmäktige. Att Kärnhem skulle tjäna pengar var för några ett hinder för avtal, men när det gällde AB Rättvisemärkt var det samma politiker som glatt skrev avtal med ett annat företag, Rättvisemärkt AB. Men detta avtal hade ju enligt dessa bara ädla motiv och inte för avsikt att tjäna pengar!Men det är ett aktiebolag .

Dessutom lades ord i min mun som jag skulle ha sagt på arbetsutskottet, men jag får väl skaffa en bandspelare. Det var ju väldigt känsligt att utmana så starka intressen som LO och Svenska kyrkan i en församling med flera intressenter och försvarare för båda organisationerna.

När vi skrev avtal om Global Compact så anade jag inte att det skulle användas så vidlyftigt för att byråkratisera även mänskliga rättigheter. Avtalet med Fairtade City användes som det enda möjliga sättet att gå vidare med Global Compact och på morgondagens arbetsutskott kommer en ytterligare byråkratisering av avtalet. Alla dessa små kostsamma beslut driver kanske fram den skattehöjning som några eftersträvar så hett.

För det ska självklart tas inom" befintlig ram". Finns det så mycket överkapacitet, tror jag det är dags att omfördela resurerna. Gör klar grönstrukturplanen som vi beslutade om för två år sedan.

Inga kommentarer: