För att slippa lösa parkeringsproblemen på Kvarnholmen letar den politiska ledningen konsulter som kan hitta på en mängd olika förklaringar till att det finns parkeringsproblem.
Det senaste inslaget är att man kollat hur långt bilarna, som parkerat i stan har kört!
Har man kollat om de har barn att lämna på dagis eller någon gammal förälder att hälsa på på vägen hem?
Under en utbildning för ganska många år sedan hade en kulturgeograf tittat på viljan att samåka till och från jobbet. Det visade sig att människor tar bilen själv för att kunna uträtta ärenden och stanna på arbetet så länge de behöver, eller just hämta barnen och skjutsa till olika aktiviteter.
Med konsultdirektiv och statistik kan man dessvärre få fram precis vilka resultat man vill.
Vi får väl vara glada så länge alla som bor i centrum tar sin bil och kör därifrån på morgonen, annars skulle det bli ännu färre P-platser till den som vill besöka staden.
Jämförelsevis är det ganska många i Kalmar kommun som cyklar och går till jobbet, och det är bra.
Det finns helt enkelt inte en politisk vilja att bygga fler parkeringsplatser, men ingen vill riktigt erkänna det.
Alla pengar som lagts ner för att stödja denna politiska inriktning, hade snart räckt till ett parkeringshus.
En parkeringsutredning, som visade ett lägsta scenarie med behov i nuläget av 650 parkeringsplatser vill man inte tala om. Den färdiga parkeringsnormen som kostat många tusenlappar att få fram, lade man tillbaka i utredningshålet, för att slippa följa vid nybyggnation.
När utredningar visar "fel" resultat gömmer majoriteten undan dem.
Vi ska vara rädda om stadskärnan och göra den attraktiv både för kollektivtrafik, cyklister och bilister.
För det behövs både bra cykelvägar och fler parkeringsplatser. På måndag beslutas om den "sista" möjliga marken för parkeringshus.
Jag har fått försäkrat att skrivningen i avtalet med Kärnhem ska innebära tillräckligt med parkeringsplatser, men jag blir mer och mer orolig när jag ser majoritetens ovilja att lösa parkeringsfrågan. Vi bygger bort alltmer parkeringar utan att ersätta dem. Jag anser att en levande stadskärna också måste innebära bra parkeringsmöjligheter.
Om centrum dör behövs definitivt inte fler parkeringar!
Men då fick de som inte vill ha några fler P-platser ändå rätt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar