torsdag, mars 04, 2010

Det som göms i snö....

24 mars hade Fredrik Persson, kommunpolitisk sekreterare för socialdemokraterna, en grälsjuk insändare i Östran som gick ut på hur lite förslag Folkpartiet kommit med, medan hans chef Johan Persson minsann jobbade på. Nu är det ju så att den rödgröna majoriteten haft för ovana att "glömma" en mängd förslag, som enligt komunallagen ska besvaras inom ett år. Men det som göms i snö kommer upp i tö!

Jag svarade direkt till Östran, men mitt svar har jag i alla fall inte hittat i tidningen,och trots att det är en röd tidning, hade jag väntat mig bättre.
Fredrik skrev samma insändare till Barometern där jag fick in ett liknande svar som jag skickat till Östran,redan dagen efter.

Bara för att jag ändå ska få publicera min insändare så skickar jag här det senast inskickade svaret på insändaren.


"Som svar på Fredrik Perssons insändare 25/2 kan jag säga att jag inte tycker det är för svårt att vara oppositionsråd i Kalmar. Däremot vill jag självklart hellre vara med att leda kommunens utveckling!
Att Fredrik, som arbetar på heltid med kommunpolitik har missat alla våra förslag, säger mer om hur den tiden använts, än hur vi i Folkpartiet liberalerna arbetar. Vi har vid flera tillfällen under både förra och nuvarande mandatperiod klassats som det mest aktiva partiet med flest förslag och delaktighet i kommunfullmäktigedebatten. Vi har ett gott arbetsklimat och jag är väldig nöjd med att vi konsekvent följt den politik vi gick till val på.
När jag hör vilka bekymmer de rödgröna i opposition har att komma överens, tycker jag att vi står på väldigt fast mark här i Kalmar. Men invånarna i Kalmar presenteras endast en bild och ett urval. Tyvärr blir sällan majoritetens urval granskat och det är en av oppositionens uppgifter att visa det som inte majoriteten redovisar.
Både när det gäller skolan och omsorgen är det så att Folkpartiet liberalerna i alla sina budgetar, trots att vi sparat, valt att prioritera skola och omsorg. Det stora överskott du talar om beror på en av er helt förhastad skattehöjning. Men lätt fånget, lätt förgånget är erfarenheter från tidigare skattehöjning.
Det är märkligt, att det för socialdemokrater är så mycket roligare att få in bidrag och skatter istället för pengar som beror på minskade kostnader! Från första dagen med ny Alliansregering har de rödgröna klagat och ropat efter extra statsbidrag. Istället har de fått miljoner i minskade kostnader varje år! Kalmars arbetare har tack vare Alliansens jobbskatteavdrag fått mera kvar av sin inkomst. Företag har på grund av den ökade köpkraften hos dessa hushåll, klarat krisen. Det i sin tur ger intäkter till den gemensamma välfärden. Svarta jobb har blivit vita. Det är en sund välfärdspolitik och Kalmar har fantastiska förutsättningar som jag vill ska tas tillvara på ett bättre sätt! Får jag förtroendet, kommer jag fortsätta att kämpa för det!"
Inger Hilmansson
Folkpartiet liberalerna

Inga kommentarer: