söndag, maj 23, 2010

aska och åska i berdskapsplanen....

I fredags hade ett åskväder ställt till det på vår kära järnväg och då jag skulle stiga på 15 00-tiden var det stängt till perrongen och alla stod vid bussarna.
Trots alla ersättningsbussar har man ännu inte producerat några informationsskyltar för dessa tillfällen. Några hade redan väntat i 90 minuter och åkte med första bussen. Inget besked fanns om när nästa skulle komma. Efter ett tag gick vi in till biljettförsäljningen och fick boka om till Göteborgtåget med byte i Växjö, som skulle gå strax före 16.


När denna tid närmade sig fick vi som snällt stigit på tåget beskedet att det inte fanns någon lokförare på plats utan denne var på väg och vi startade från Kalmar 16 30. Nu var växlarna? drabbade av åskan så tåget fick krypa fram, vilket innebar att jag skulle missa min anslutning i Växjö.
Fick rådet att åka med till Alvesta och bokade där en ny biljett med tåg till Malmö som gick 19 27 från Alvesta. Det var nu bara tre minuter till min konsert i Malmö började, och jag fick istället roa mig med lite kommunala handlingar så lite nytta gjorde ju förseningarna.

Men nu gick faktiskt resten av resan enligt tidtabellen. All personal är väldigt vänlig så där har man kommit långt. Men mer respekt för resenärernas tid och bättre information på perrongen är nödvändigt vid liknande situationer.

Ändå hann jag i tid till nästa dags Carmen på Köpenhamns operascen och den föreställningen var väl värd sex timmars restid Kalmar - Malmö.

En reflektion. Det var ju tur att inte åskan kom samtidigt som åskmolnet drabbade flyget. Är det så att vi ändå alltid måste ha reservkapacitet i busstrafik, vilken utveckling vi än får på tågsidan?

Inga kommentarer: