onsdag, september 15, 2010

Är demokratin i vägen?

I gårdagens tidning fick vi läsa hur kommunstyrelsens ordförande i samarbete med lantbrukets aktörer nu ska bygga ny biogasanläggning.

Under ett års tid har vi i arbetsutskott och kommunbolagsstyrelse begärt ett helhetsgrepp och en strategi för biogasen och KSRR samverkan eftersom vi vet att det behövs en ny anläggning eller en uppdatering.En kostnads och konsekvensanalys är helt nödvändig men jag är mycket skeptisk till Johan Perssons avsiktsförklaringar.
De betyder alltid olika saker för olika aktörer och har ofta slutat i stora oklarheter om framtida resurser!

Därför blir det väldigt intressant att i tidningen få läsa att kommunen satsar 25 miljoner kronor. Det finns inget beslut vare sig i biogasbolaget eller någon
annanstans om 25 miljoner till en anläggning.Biogasbolaget ska ha styrelse i morgon och får då säkert serverat en avsiktsförklaring som inte styrelsen överhuvudtaget har kontroll över.

Ju fler kockar...kan man verkligen tala om här. Snart alla har varit inblandade i det här, men de ledamöter som verkligen borde sitta på första parkett, har ingen information och kommer att sitta som marionetter i sin styrelse på torsdag.

Media kunde ju pröva öppenheten i bolagen och sitta med vid sammanträdet.

De frågade i radion i går vilka bolag jag kunde tänka mig att lämna över till näringslivet, och det är självklart så att det ska utredas noga. Biogasen skulle jag pröva att lämna över till Eon eller annat företag om en utredningen visade att det var möjligt.
Sen är det ju så att sköter vi inte våra kommunala bolag på ett bra sätt, kommer de aldrig att vara attraktiva att lämna över ägandet för.
För de rödgröna är argumenten mot försäljning att bolagen går för bra eller för dåligt och att vi därför måste vänta.
Flyget och Hamnen är inte aktuellt, vilket är de bolag vänstermajoriteten brukar skrämmas med.

Att inte de bolag som har ansvaret får sköta frågan gör att även bolagens styrelser blir överkörda av Johan Persson.Detta har redan hänt i nämnderna där ledamöterna får läsa i tidningen om vad kommunledningen planerar för deras räkning.

Det verkar som om demokratin mest är i vägen,men alla kommuninvånare har ju inte valt Johan Persson som företrädare. Därför har han inte mandat att ensam styra över de demokratiskt utsedda nämnderna och styrelserna.


Ska vi ha nämnder ska de vara effektiva och ta ansvar för sin verksamhet!
Jag har större respekt för de som valt oss och, så länge någon röstat på mig tänker jag kämpa för öppenhet och inflytande för mina väljare!

Inga kommentarer: