torsdag, september 09, 2010

Politiskt käbbel eller demokratisk process?

Svenskarnas parti!
Vill avskaffa det svenska demokratiska systemet. Tyvärr är det fler än representanterna för svenskarnas parti som anser att den politiska diskussionen bara är "politiskt käbbel".
Det är oroande och vi måste stå upp för den demokratiska frihet och institutioner som våra föregångare med hård kamp drivit igenom.Sen måste vi modernisera och hela tiden själva bidra till att ge det system vi bygger, legitimitet och förståelse i samhället.

Jag vill städa trappan ända uppifrån!
Jag är övertygad om att personalen är bäst på reformer, och därför måste diskussionsklimatet och öppenheten bli bättre i Kalmar. De ska vara delaktiga i den totala genomlysning jag vill göra i Kalmar kommun.

Alliansregeringen satsar på skolan. Det vill jag också, och undersökningen "bästa skolkommun" visar att majoriteten svikit skolan. Det är en otjänst mot barnen, men när man sparar på kunskap gör man också demokratin en otjänst.
Igår var jag med på en debatt om kulturen. De rödgröna läste högt ur sina tjusiga valmanifest, men vi vet ju vad som brukar bli kvar när besluten är tagna.

Det är bara med kunskap och öppenhet vi kan motverka fördomar och den rädsla för det främmande.
Det är bara genom att vårda den öppna demokratiska processen som vi kan vinna över dessa krafter. Rädslan odlas i okunskapen och misstron mot politiken och ger partier som Svenskarnas parti och Sverigedemokraterna utrymme.
Har vi inte lärt oss någonting av historien!

Inga kommentarer: