lördag, mars 21, 2009

Du lämnar ett stort tomrum.

Kurt Lundgren chefredaktör och journalist på Ölandsbladet och KLT är död. För oss förtroendevalda som ständigt granskas av media var du en yrkesstolt och orädd granskare med ett mycket stort och varmt hjärta. Ifrån samtalen med dig och till den färdiga artikeln, lärde jag mig förstå vilket intresse, enormt arbete och envishet det ligger bakom ett bra journalistiskt arbete.
Du satte en ära i att vara den som först (efter t.ex. en pressträff) hade nyheten på webben.

Långt efter att jag själv började blogga gav jag mig tid att läsa andras bloggar. Du var den förste som jag mera regelbundet läste. Ingen var säker för din penna, men du drevs av ett engagemang som vi rycktes med i. Och som du så riktigt sa när vi medverkade i bloggarnas afton i Kalmarsalen, ”bloggarna styr vad tidningarna ska skriva om”.

Vill tidningarnas redaktioner att det ska vara på ett annat sätt, så är det nog dags att jobba på det.

Jag skulle gärna tänka tanken att du fortfarande har en möjlighet att betrakta oss här nere och
fortsätta med granskningen av vårt samhälle från ännu högre höjder. Jag saknar dig redan.

Inga kommentarer: