torsdag, mars 05, 2009

Ris och ROT!

Under tisdagens arbetsutskott i Kalmar fanns som första ärende kommunens yttrande över betänkandet ”en hållbar lärarutbildning”. Yttrandet var en lång och nedslående läsning. Varför förstod jag inte förrän jag hade kollat lite när mötet var över.
Alla i KSAU var förvånade över att inte ärendet beretts i berörda nämnder, men vi fick beskedet att Barn- och ungdomsnämnden med sammanträde 25 februari delegerat till t.f. förvaltningschef att avge yttrande inför KSAU. Orsaken var som vanligt brådskan!
Vid närmare koll uppstår följande frågor:
Varför fick då vänsterns ledamot i Barn och Ungdomsnämnden skriva yttrandet och varför talade man inte om det på nämnden ?
Det är alltså ett långt yttrande på flera sidor som man inte kan inbilla mig är skrivet under eftermiddagen 25 februari. Detta yttrande är också (står det) i samarbete med både Södermörenämnden och Gymnasieförbundet och inlämnat och diariefört till kommunen den 26 mars . Vår ledamot i Södermöre har inte fått det, kan jag säga.

Har nämnden undanhållits ett politiskt inflytande över yttrandet ? Försöker man slå blå dunster i oss förtroendevalda?
Hur kan man utan nämndens vetskap, låta en vänsterpartist i nämnden skriva yttrandet?
Är jag förvånad? Ja, men inte så mycket som jag borde!


Nu något som både piggar upp i ekonomin och i miljön.
Vi får nu ROT-avdrag för enskilda avlopp. Det är ju åtgärder som vi framfört som viktiga.
Det är ju också ett av de avdrag som är ok. för socialdemokraterna. Men att det är ett proffessionellt arbete att även rena t.ex. bostaden redan innan avloppet tar vid är ännu inte ok
för dem. Men det kanske sjunker in så småningom.

Inga kommentarer: