söndag, mars 08, 2009

Tre dagar med partivänner

I dagarna tre har vi liberaler träffats vid det kommunala riksmötet och diskuterat politik och vårt arbete som förtroendevalda i Sveriges kommuner och landsting. Redan i fredags var politiska tjänstemän och förtroendevalda i ledande positioner samlade. Vi lyssnade bl. a till Gunnar Wetterberg som engagerat lyckades förmedla en omvärldsanalys och framtidsscenarie om äldreboom,babyboom och storstadsboom .

På lördagen inleddes riksmötet med ett verkligt inspirerande tal av Jan Björklund. Sen har vi träffats i seminarium med kompetenshöjning i allt mellan himmel och jord i det politiska kraftfältet. Tyvärr var ett av de seminarier jag deltog i inte helt anpassat för politiken. Det handlade om retorik och två konsulter ledde övningen. "Någon som lyssnar", hette det och vad konsulterna inte riktigt hade kläm på var att vi politiker inte kan ta till vilka knep som helst för att få uppmärksamhet. Vårt uppdrag bygger just på förtroende och under det seminariet jag bevistade framförde vi också dessa synpunkter. Vi framförde också synpunkterna till arrangörerna. Men i övrigt var det mycket vi kunde använda och jag vet att de flesta seminarierna var mycket uppskattade.


Mest handlade det om EU förstås och både vår europaminister och de främsta kandidaterna till parlamentet framträdde och debatterade. Viktigast känns det ändå att träffa så många liberaler och byta erfarenheter från den politiska vardagen och ha roligt tillsammans.
Några av oss träffas ju bara en gång om året.

Bilfärden hem från Linköping gick i urtråkigt väder, men jag hann hem i tid för att se sista set i Davis Cup-matchen som ju var en riktig rysare.
Tvättstugan väntade också och blommorna behövde verkligen lite omtanke. Resten får vänta.
I morgon är det kommunstyrelse så nu är det snart dags för sängen.

Ett seminarium handlade om att utveckla webbmöjligheterna. Bland annat ska man inte skriva så långa inlägg som jag redan nu har gjort. Jag ska jobba på att förbättra mig, men först behöver jag utöka dygnet med lite fler timmar!

Inga kommentarer: