tisdag, mars 24, 2009

Spännande och skrämmande!

Idag skulle jag egentligen varit i Stockholm för ett första gemensamt subkommittémöte
för de transnationella programmen. När vi spänt fast bältena och inväntade start fick vi veta att de skulle undersöka planet och vi fick gå av igen. Det var bara så att flygplanet inte var ok så vi kunde inte flyga till Stockholm. Skönt att säkerhetstänkandet är högt, tycker jag.

Eftersom det verkade dra ut på tiden bestämde jag mig för att stanna i Kalmar. Här var ju inte heller någon mötesbrist. På arbetsutskottet skulle vi bl.a. få en lägesrapport om det framskridande planprogrammet för Kvarnholmen och Malmfjärden. Detta program är nu än mer omfattande än det program som föranledde oss att skriva en motion för att föreslå en Folkomröstning. Det förra förslaget var omfattande, och skulle i vissa delar få väldigt stora konsekvenser för Kalmars framtid. Det är absolut bra att man tar ett helhetsgrepp. Det är dock skrämmande att vi ännu inte har en gällande översiktsplan!

Det är mycket ringar och symboler som är tänkt att visualisera dagens stadsdelar, områden som man vill förändra och målpunkter som man vill utveckla. Varje tid och arbetsgrupp har sin vokabulär. Det är bara att hänga med! Men man börjar (kanske för att man nu förstått att frågorna kommer) med att poängtera att trafikfrågorna ev. P-hus m.m. ska komma in lite senare i förslaget. HAR VI HÖRT DEN FÖRUT?

Det blir en hel del diskussion kring de olika förslagen, och vi försäkras att detta bara är i ett inledande skede, men också att markreservationerna är drivande!? Sen kommer den numera obligatoriska frågan om grönstrukturplanen. Då blir svaren alltid väldigt svårfunna. Den har ”i princip” varit klar i ett år, men det är alltid något som ska ”kompletteras”.

Samma sak med en begäran om ett uppdrag att utreda förutsättningarna för något liknande
en ”internbank”.
Ett ärende som tydligen inte kan få fäste på ett papper och bli ett ärende i KSAU.
Just att jag inte riktigt vet vad uppdraget ska handla om, gör ju att jag gärna vill ha det som
en skriftlig handling, så jag kan ta reda på vad det handlar om och vad det skall syfta till.
I dessa energispartider vill jag inte lägga energi på att fråga om självklara saker!

Har även deltagit i en föredragning från hur Huddinge arbetar med delaktighet. Mycket bra!
Men något som inte rekommenderades var:
Att man redan bestämt sig , men under täckmanteln delaktighet vill få de inbjudna att tycka lika. Utrymmet att påverka är nästan noll och det är ett exempel på - icke delaktighet-. Det kallades istället manipulation….och var inte bra....

Inga kommentarer: