onsdag, april 01, 2009

gärna frysta arvoden, men ännu hellre en ny majoritet!

I dagens Barometern finns en enkät som gjordes igår . Vänstern har föreslagit frysta arvoden för politiker, vilket är ett populärt beslut. Jag svarade att jag absolut kan tänka mig det, men att vi inte diskuterat detta i vårt parti.
I en faktaruta finns det dessutom en spalt med politikernas löner, och där hade de väl lyckats lämna ut några rätta uppgifter, men min lön var helt fel.
Kommunalrådens olika förutsättningar borde ju vara kända efter alla diskussioner om att sossarnas samarbetspartier förhandlat till sig nya kommunalrådsposter efter varje val. Med deras förhandlingar har följt att oppositionen enligt kommunallagen då måste följa med.

Detta gör att jag denna mandatperioden har 60% av andra kommunalrådets lön och 30 % av en politisk sekreterarlön som gruppledare och 6% som vice ordförande i kommunbolaget. Alltså 96% tjänst ungefär.
Det ger 36 000 kr i månaden vilket är en bra lön om jag jämför med mitt arbete som narkossjuksköterska. Enligt tidningen har jag 42 397 kr i månaden och det som stör mig mest är att de som jag talat med om min lön , kan tro att jag lurat dem.
Så mycket energi som får läggas på att rätta till dessa felaktigheter är verkligen bortkastade resurser, men känns ändå növändigt för trovärdigheten.

Gärna frysta löner, men den viktigaste besparingen är ändå att byta majoritet i Kalmar kommun!
S, V och MP kostar för mycket och låtsas liksom på riksplanet att det bara är att starta sedelpressarna så fort det är något de vill ha. Och det är inte lite de vill ha!
Ju mindre i kassan, desto mera pengar går det åt till att putsa på fasaden och paketera på ett tjusigt vis.

Inga kommentarer: