måndag, augusti 09, 2010

Kantrad debatt!

Roger Kaliff kastar sten i glashus.

Samarbete är otroligt viktigt för att få framgång i en kommun, så även i Kalmar. Det bygger på ett förtroende som tyvärr förbrukats av socialdemokraterna på flera sätt.
Det sågs som en provokation när jag i kommunfullmäktige ville se en redovisning av Fanerduns ekonomiska bakgrund och det har, under hela perioden, uppfattas på liknande sätt när jag efterfrågat kostnads- och konsekvensanalyser som saknats. I fallet Fanerdun blev jag lovad att svaren på mina frågor fanns, vilket var det första sveket.

Jag vill på alla sätt söka ett samarbete, och kompromissar gärna om det behövs, men de grundvärderingar som mina väljare med sin röst ålägger mig att driva, dem kan jag inte lämna. Det är ju själva idén med demokratin!

Jag känner, till skillnad från vad Roger Kaliff vill insinuera, ett starkt stöd från mitt parti och även från många kommuninvånare, men jag är realist, så jag vet att de vänliga orden också måste omvandlas till en röst på valdagen. Roger Kaliff hänvisar till deras egen hemliga undersökning som analyserats av en socialdemokratisk statsvetare, vilket också säger en del om socialdemokraternas sätt att arbeta.

Roger Kaliff kastar nu sten i glashus, och borde se över sitt eget fögderi, främst kommunfullmäktiges roll, men även Kalmarhem som körts i botten under ett långt socialdemokratiskt ordförandeskap, vilket jag och mitt parti försökt förhindra genom att avslå obefogade kommunala borgensåtaganden till ”investeringar”.
Underhållet i Kalmarhems fastigheter är fortfarande eftersatt och man behöver bara ta en tur ut till Lunden och Gläntan för att se att kortsiktighet och positiva bokslut fortfarande verkar överordnat. Vd och personal vet nog bättre, men har att följa ägardirektiv och beslut från styrelsen där Roger Kaliff är ordförande.

Inger Hilmansson
Folkpartiet liberalerna

Inga kommentarer: